Get $25 free
loading...

Penganalisis: Tanah runtuh tidak jejas akan kerajaan Pulau Pinang tapi…

Walaupun tragedi di Tanjung Bungah itu sendiri tidak akan membawa kepada kejatuhan kerajaan negeri pimpinan DAP, penganalisis berpandangan sikap angkuh pentadbiran dalam menangani pengkritik kemugkinan boleh membawa padah.

Khoo-Kay-Peng-landslide-tanjung-bungah-malaysia-tanah-1

PETALING JAYA: Tekanan semakin meningkat terhadap kerajaan Pulau Pinang yang diterajui DAP berikutan kejadian tanah runtuh yang menyebabkan kematian 11 orang minggu lepas.

Barisan Nasional pula mendesak Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng agar meletak jawatan sementara orang ramai menuntut akauntabiliti lebih besar di pihak kerajaan negeri.

Perkembangan ini disaksikan ketika pilihan raya umum ke-14 dijangka dipanggil bila-bila masa.

Walaupun tragedi di Tanjung Bungah itu sendiri tidak akan membawa kepada kejatuhan kerajaan negeri pimpinan DAP, penganalisis berpandangan sikap angkuh pentadbiran dalam menangani pengkritik kemugkinan boleh membawa padah.

“Tanah runtuh itu sendiri bukanlah 1 perkara yang baik untuk kerajaan kerana NGO sekarang boleh menunjuk kepada kekurangan rancangan pembangunan tempatan walaupun negeri itu sedang memasuki tadbir urus DAP tahun yang ke-10,” kata penganalisis bebas Khoo Kay Peng kepada FMT.

“Tetapi saya tidak fikir ini akan menjejaskan peluang mereka dalam pilihan raya akan datang kerana anda lihat, orang ramai adalah aneh.

“Sekiranya ia (tragedi) tidak menjejaskan keluarga atau saudara mara kita secara langsung, kita tidak mempunyai rasa untuk meningkatkan atau mendesak tanggungjawab ke atas kerajaan,” kata beliau.

Beliau menambah, rakyat Malaysia sering mengundi berdasarkan sentimen emosi dan afiliasi politik.

“Oleh itu, insiden Tanjung Bungah akan kekal sebagai isu berpusatkan kawasan.”

Walau bagaimanapun, beliau percaya reaksi Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II Ramasamy kepada tindak balas yang berlaku selepas kejadian itu tidak boleh dilupakan dengan mudah.

Merujuk kepada kenyataan Ramasamy di mana beliau mencabar sebuah NGO untuk membentuk parti politik dan bertanding menentang Pakatan Harapan (PH) di Pulau Pinang sebagai “keangkuhan politik”, Kay Peng berkata sikap sedemikian akan merosakkan kedudukan pembangkang di Pulau Pinang.

“Adakah kita perlu menyertai parti politik untuk mengkritik kerajaan? Tidak. Yang dikritik adalah sebahagian daripada sistem demokrasi yang harus anda terima.

“Di penghujung, semasa pilihan raya, mereka akan tahu siapa bos yang sebenar.”

Ramasamy telah bertegang leher dengan NGO, termasuk Penang Forum yang mengkritik projek pengendalian projek bukit di kerajaan negeri.

Ahli jawatankuasa Penang Forum Lim Mah Hui dilaporkan memberitahu wakil rakyat negeri yang enggan terlibat dalam dialog mengenai tragedi tanah runtuh untuk “keluar”.

Sebagai respons kepada kenyataan itu, Ramasamy meminta NGO untuk membentuk parti politik atau bekerja dengan BN untuk menggulingkan kerajaan semasa.

Dalam pada itu, penganalisis politik Awang Azman Awang Pawi berkata, kerajaan DAP seharusnya bersikap rasional terhadap kritikan yang membina.

Menghubungkan pengkritik kepada lawan politik bukan langkah yang betul dan sebenarnya, dianggap sebagai keangkuhan, kata profesor Universiti Malaya itu,

Namun beliau percaya keangkuhan itu tidak akan mendorong penyokong tegar pembangkang bertindak tidak menyokong parti yang memerintah.

“Tetapi ia boleh menarik beberapa pengundi yang belum pasti kepada Barisan Nasional.”

Ketua Eksekutif Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (Ideas), Wan Saiful Wan Jan sebaliknya memberitahu beliau terkejut kerana itu telah dipolitikkan.

“Berapa rendah kita boleh pergi? Saya tahu ketika kita semakin dekat dengan PRU14, ahli politik akan cuba menjaringkan gol politik.

“Tetapi, janganlah bertindak murah dengan mempolitikkan kehidupan rakyat. Terdapat kematian dalam kejadian ini.”

Katanya, semua orang sama ada BN atau PH perlu bekerjasama seperti orang dewasa untuk memastikan insiden seperti itu tidak berulang.


The views expressed in the contents are those of our users and do not necessarily reflect the views of FMT.



lagi info di : Gosip Artis Terkini
Previous
Next Post »
loading...