Get $25 free
loading...

Bajet PAS: Hapuskan GST, mansuhkan jawatan timbalan menteri

PAS menggunakan tema 'Pembangunan Demi Kelestarian Generasi Masa Depan' dan dibuat berdasarkan 5 kerangka utama iaitu agama, harta, nyawa, keturunan dan akal.

Muhammad-Khalil-Abdul-Hadi-pas-benderaPETALING JAYA: Sehari selepas pembentangan Bajet 2018 yang dibentangkan Pakatan Harapan, PAS pula membentangkan Cadangan Bajet 2018 yang dibuat berdasarkan 5 kerangka utama iaitu agama, harta, nyawa, keturunan dan akal.

bajet-pasKetua Pemuda PAS Malaysia, Muhammad Khalil Abdul Hadi berkata dengan menggunakan tema ‘Pembangunan Demi Kelestarian Generasi Masa Depan’ PAS berhasrat menghapuskan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dalam tempoh 3 tahun.

Bahkan, pelan jangka masa pendek PAS untuk tahun 2018 adalah dengan memansuhkan cukai beberapa barangan keperluan asas rakyat, digantikan dengan cukai yang tidak menindas golongan berpendapatan rendah.

“Kita perkenalkan Cukai Simpanan Korporat, mereka ini orang kaya, cukai yang diambil dari mereka ini boleh untuk kita tinggikan dan naikkan lagi. Ia diajar oleh Islam. Antara cukai lain ialah Cukai Barangan Mewah.

“Orang miskin tidak gunakan barangan mewah, hanya orang kaya. Kadarnya boleh dinaikkan untuk menampung kos barangan keperluan asas yang dimansuhkan cukainya,” katanya sewaktu pembentangan Bajet 2018 (Alternatif) dari Perspektif DPPM sempena pembentangan Bajet 2018, hari ini.

Muhammad Khalil berkata, tempoh 3 tahun untuk memansuhkan GST itu diambil kerana beberapa perkara yang sudah termaktub di dalam undang-undang perlu dipinda dan dibentangkan dalam Dewan Rakyat.

Katanya lagi, PAS juga akan mengecilkan saiz kabinet dan memansuhkan jawatan timbalan menteri di semua kementerian kerana percaya tindakan itu mampu menjimatkan wang negara.

“Diantara kos yang tertinggi dikeluarkan kerajaan adalah kos pembekalan iaitu menguruskan perbelanjaan kakitangan kerajaan yang dilantik dengan lantikan politik.

“Kementerian yang ada pada hari ini terlalu banyak, terdapat 30 kementerian yang mana ia boleh dikecilkan. Kalau kita kecilkan, maka ia boleh jimatkan bajet kerajaan itu sendiri.

“Setiap kementerian ini mempunyai timbalan menteri, saya tengok gaji menteri ini tidak kurang dari RM15 ribu ringgit sebulan, kalau dicampurkan dengan 30 kementerian, maka kerajaan boleh jimat tidak kurang RM5 juta setahun,” katanya.

Tambahnya, bagi mengurangkan beban kos sara hidup, PAS dalam cadangan bajet setebal 11 muka surat turut akan memperkenalkan elaun khas kepada isteri kakitangan kerajaan yang tidak bekerja dan memiliki anak di bawah 18 tahun atau yang menuntut di institut pengajian tinggi.

Beberapa insentif yang diperkenalkan Barisan Nasional (BN) seperti Bantuan Rakyat 1Malasyia (BR1M) dan Skim Latihan 1Malaysia (SL1M) akan tetap diteruskan namun beberapa aspek lain akan ditambah baik.

“Untuk BR1M program kesedaran perlu diberikan untuk peningkatan produktiviti dan mengurankan kebergantungan kepada dana kerajaan semata-mata.

“Untuk SL1M, ia akan diperluas lagi. Levi pekerja asing akan ditingkatkan dalam sektor tertentu untuk menyeimbangkan nisbah pengambilan pekerja tempatan,” katanya.

Dalam cadangan bajet itu, PAS turut menetapkan bonus sebulan setengah untuk kakitangan sokongan, sebulan bagi pengurusan dan setengah bulan bonus untuk pengurusan tertinggi seperti Jusa dan ke atas.

PH: Bajet Alternatif sebahagian manifesto PRU14


The views expressed in the contents are those of our users and do not necessarily reflect the views of FMT.



lagi info di : Gosip Artis Terkini
Previous
Next Post »
loading...