Get $25 free
loading...

“Jam 3 Pagi Tiba-tiba Muka Mayat Perempuan Itu Berlegar Difikiran,Pada Masa Yang Sama Bunyi Aneh Berlaku”-Gadis Forensik

Share This:

Tidak semua orang berani berhadapan dengan mayat, apatah lagi mayat yang sudah reput, terbakar mahupun yang tidak cukup sifatnya.

Tetapi jika ia sudah menjadi rutin serta tugas harian, perkara tersebut sudah menjadi satu perkara biasa.

Pengalaman posting Forensik ini telah diceritan oleh insan yang bernama Ara. Di sini saya ingin kongsikan satu kisah pendek yang tak berapa nak seram sangat yang terjadi dekat saya dan roommate bernama Honey sewaktu zaman kami belajar dulu.

Waktu tu kami tengah posting Forensik, jadi kalau ada kes, kami dikehendaki untuk turut serta dan masuk membantu doktor menjalankan post mortem.

Nak dijadikan cerita, petang tu ada satu kes dan pensyarah kami Dr Ani menghubungi ketua group untuk memaklumkan akan kes tersebut dan meminta untuk kami berada di sana. Jarak antara hospital dengan kampus dekat saja, dua ke tiga minit macam tu dengan kereta. Petang tu merupakan giliran group Honey yang seramai 5 orang untuk masuk membantu doktor dan yang lain dalam menjalankan autopsi manakala saya dan rakan lain hanya memerhati di sebalik dinding kaca di dalam bilik mayat.

Setelah mereka berlima siap dengan apron dan boot, dan mayat pun sudah sampai, maka bermulalah kerja membedah siasat.

Kes petang itu merupakan kes bunuh diri seorang wanita warga Myanmar yang berusia dalam lingkungan 20-an. Sebab bunuh diri saya dah tak ingat, tapi dia dijumpa tergantung di dalam rumah dia sendiri. Dapat dilihat dengan jelas matanya yang terbeliak dan lidahnya terjelir panjang dan kepalanya berpaling sedikit ke arah kanan. Saya hanya perhatikan Honey yang berdiri betul-betul menghadap muka mayat tersebut. Tiada apa yang berlaku sepanjang proses bedah siasat dijalankan.

Sampai saja kami di kolej kediaman di dalam kampus, kami cepat-cepat mandi dan basuh baju yang dipakai. Ye lah, sebab baru balik dari tempat-tempat macam tu seeloknya cepat-cepat bersihkan diri.

Malam tu kami tidur macam biasa, pukul 12 dah tutup lampu. Saya jenis yang jarang sangat bermimpi, tapi malam tu saya bermimpi dan sampai sekarang saya ingat mimpi tersebut.

Dalam mimpi tu, saya berada dalam bilik kami. Keadaan sangatlah gelap tapi masih boleh melihat dengan bantuan cahaya samar-samar yang datang dari luar. Satu habit kami yang tak berapa elok ialah kami sentiasa biarkan tingkap bilik terbuka luas malam-malam sebab nak bagi sejuk bilik dan kebetulan bilik kami menghadap bukit yang bersebelahan dengan kampus.

Saya berjalan perlahan-lahan, tercari-cari tombol pintu sebab nak tengok ahli rumah yang lain ada di mana. Oh ya, waktu tu saya hanya berseorangan di dalam bilik, Honey tak tau ke mana. Bila dah jumpa tombol, terus pulas nak bukak pintu dan Honey tiba-tiba meluru ke arah saya dan mencekik leher saya. Tercungap-cungap waktu tu tak cukup nafas. Honey hanya tersenyum sinis, seronok melihat saya begitu. Dalam dok meronta untuk melepaskan diri dari cengkaman Honey, saya terus terjaga dari mimpi dalam keadaan berpeluh dan jantung yang berdegup kencang.

Untuk pengetahuan semua, katil kami rapat ke dinding dan dipisahkan oleh meja belajar di tengah-tengah. Hanya dua orang dalam satu bilik. Dan di hujung katil kami terletaknya locker baju yang besi tu, kiranya kalau kami tidur terlentang, kami menghadap locker.

Waktu saya tersedar dari mimpi tu, tuala yang saya gantung elok di pintu locker tiba-tiba terjatuh. Dan penyangkut baju berhayun dari kiri ke kanan dengan laju kesan daripada tuala jatuh tu. Ditambah pula dengan bunyi hanger berlanggar dengan besi locker tu menghasilkan bunyi yang agak seram dan saya mula rasa takut. Jantung dah makin laju rasa macam nak tercabut. Hanger tu pulak tak reti-reti nak berhenti berhayun.

Pada masa yang sama saya terdengar bunyi suara dari katil Honey macam sedang membacakan sesuatu. Waktu tu saya sedikit lega sebab saya pikir Honey masih belum tidur, tapi saya tak berani bersuara. Saya cek jam di handphone dan time tu tepat pukul 3.30. Saya dah mula takut balik. Mata dah segar tapi saya paksa juga untuk tidur. Angin kuat pulak tiba-tiba sampai melayang-layang langsir putih kami tapi saya tak berani nak bangun pergi tutup tingkap. Time tu la baru rasa menyesal sebab tidur tak tutup tingkap. Saya hanya mampu berselubung dalam selimut dan baca apa yang saya ingat dalam hati sampai la saya tertidur.

Pagi esoknya saya bukak cerita dekat Honey pasal mimpi dia datang cekik saya. Waktu bukak cerita tu memang terus meremang bulu roma. Rupanya Honey pun malam tu tak boleh tidur. Honey ni jenis yang berani orangnya. Tak takut benda-benda halus ni. Dan dalam kepala dia memang tak ada ruang langsung untuk bab berkaitan alam ghaib dan hantu ni. Tapi malam tu, sambil baring dia tengah scroll Facebook sementara nak tunggu tidur sampai la jam 3 pagi macam tu tiba-tiba je dia teringat muka perempuan Myanmar tu dan waktu tu la tuala saya terjatuh dan dia tak sedap hati terus baca ayat Kursi dan surah-surah lain yang dia ingat. Tapi nasib baik tak ada nampak apa-apa.

Cumanya, entahlah. Sebelum ni banyak jugak kes autopsi yang kami berpeluang untuk tengok, tapi tak pernah terbawak-bawak sampai macam tu. Kebetulan malam tu nak jadi. Penangan autopsi perempuan Myanmar.

Kesimpulannya,menjadi seorang forensik memerlukan semangat yang kuat dan berani ,bak kata pepatah, alah bisa tegal biasa, berbekalkan semangat, kecekalan dan keberanian, perasaan takut dan ngeri yang menghantui diri, akan hilang ditelan masa.

-PRU14.TV

Comments

comments



lagi info di : Gosip Artis Terkini
Previous
Next Post »
loading...