Get $25 free
loading...

Politweet : Pengguna Facebook Di Johor Lebih Minat Najib Berbanding Mahathir

Share This:

Satu lagi kajian yang dilakukan oleh laman Politweet yang mengkaji akiviti dan kegemaran di media sosial mendapati pengguna Facebook di negeri Johor mempunyai minat yang kuat kepada UMNO dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berbanding pakatan pembangkang atau Mahathir Mohamad iaitu Pengerusi Pakatan Harapan (PH).

Kajian sebelum ini menunjukkan bahawa parti pembangkang bakal kalah lagi dalam PRU ke-14 nanti.

Daripada 510,000 orang ditinjau oleh poertal berkenaan, 460,000 pengguna Facebook mencatatkan minat terhadap UMNO, dengan lebih separuh daripada mereka (270,000) adalah lelaki.

PKR dan DAP hanya mencatatkan satu pertiga daripada jumlah peminat Umno, dengan masing-masing dipilih oleh 180,000 dan 160,000 pengguna.

Membandingkan PAS dengan Umno, parti Islam itu hanya menarik 10 peratus (46,000 pengguna) daripada apa yang diterima oleh Umno.

BERSATU tidak dimasukkan dalam tinjauan berkenaan.

Kajian itu juga mendapati bahawa pengguna Facebook di Johor lebih berminat terhadap Najib daripada Mahathir.

Berbanding dengan 460,000 pengguna yang berminat dengan Perdana Menteri, bekas perdana menteri itu hanya berjaya menarik 180,000 orang.

Menariknya, pengguna wanita lebih tertarik terhadap Najib (180,000) daripada yang mereka yang berminat dengan Mahathir (57,000).

Politweet mengira keputusan ini berdasarkan aktiviti di rangkaian laman web sosial popular termasuk suka halaman, hantaran dan kongsi.

Jika begini kajian Politweet, begitu sukar pakatan pembangkang untuk menang pada PRU14 apatah lagi menang dengan majoriti besar memandangkan minat pengguna Facebook pun begitu kecil untuk Mahathir berbanding Najib.

Sekarang ini, walaupun sudah mengumumkan calon Perdana Menteri, parti dalam pakatan pembangkang terus berkonflik berebut kawasan pula mahu bertanding. Sebab itu rakyat muak mahu lihat apa perkembangan berkenaan mereka.

Mereka lebih berminat melihat apa program menarik yang UMNO dan Barisan Nasional (BN) adakan serta apa aktiviti terbaru Najib dalam menguruskan negara.

Comments

comments

Related Post

Mahathir Memang Nak Hancurkan Melayu
Mahathir Lupa Zaman Dia Ramai Graduan Jadi Kondukt...
Mahathir tewaskan Anwar Sekali Lagi
Mahathir Hina Graduan Yang Jual Nasi Lemak Dan Pan...


lagi info di : Gosip Artis Terkini
Previous
Next Post »
loading...