Get $25 free
loading...

Rafidah Dedahkan Bahawa Mahathir Korup

Share This:

Rafidah Aziz adalah sekutu kuat Tun Dr Mahathir Mohamad. Apabila pada 22 Jun 2002 Mahathir mengumumkan bahawa beliau akan meletak jawatan, Rafidah melompat bangun dan berlari menangis kepada Mahathir untuk memujuknya untuk terus kekal.

Apa-apa pun, satu setengah bulan kemudian, pada 7 Ogos 2002, Pemimpin Pemuda PKR ketika itu, Mohd Ezam Mohd Nor, telah dijatuhi hukuman penjara dua tahun kerana melanggar Akta Rahsia Rasmi (BACA DI BAWAH).

Apa yang ramai telah lupakan, atau tidak tahu, adalah bahawa Ezam mengadakan sidang akhbar pada 6 November 1999 di ibu pejabat parti PKR (pada masa itu adalah PKN) di Menara Phileo Damansara. Semasa sidang akhbar itu, Ezam menunjukkan kepada pemberita dokumen yang dilindungi di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA). Sama seperti dalam kes Rafizi Ramli, Ezam merasakan bahawa beliau memainkan peranan sebagai pemberi maklumat sedangkan beliau sebenarnya melakukan jenayah di bawah OSA.

Dokumen yang Ezam tunjukkan kepada wartawan adalah Minit Mesyuarat yang diadakan di Kementerian Perdagangan dan Industri, yang mana Rafidah Aziz, sebagai Menteri, mempengerusikan. Mesyuarat itu adalah mengenai peruntukan saham dan antara nama-nama dalam senarai saham yang akan diluluskan adalah nama menantu Rafidah.

Rafidah dituduh sebagai konflik kepentingan, atau mungkin juga rasuah, kerana mempengerusikan mesyuarat untuk memperuntukkan saham kepada menantunya sendiri. Namun, Rafidah berkata bahawa semasa beliau mempengerusikan mesyuarat, apabila jawatankuasa membincangkan peruntukan saham kepada menantunya, beliau telah meninggalkan bilik itu dan kembali hanya selepas jawatankuasa itu selesai membincangkan perkara itu.

Oleh kerana Rafidah adalah pengerusi mesyuarat itu, pastinya jawatankuasa itu akan takut dan tidak akan berani menolak saham kepada menantunya walaupun beliau melangkah keluar untuk seketika? Lagipun, beliau tidak dikenali sebagai ‘Iron Lady’ tanpa sebarang sebab. Kami selalu bercakap bahawa Rafidah menyesal dilahirkan wanita kerana jika tidak beliau dan bukannya Mahathir yang akan menjadi Perdana Menteri.

Rafidah tidak sepatutnya mempengerusikan mesyuarat itu langsung dan bukannya sekadar melangkah keluar apabila jawatankuasa itu membincangkan kelulusan saham kepada menantunya. Rafidah bagaimanapun mempertahankan tindakannya dengan mengatakan bahawa beliau terpaksa mempengerusikan mesyuarat itu kerana jawatankuasa itu juga membincangkan kelulusan saham kepada anak lelaki Mahathir dan Mahathir telah mengarahkannya untuk memastikan bahawa jawatankuasa itu meluluskan saham itu kepada anaknya.

Ringkasnya, Mahathir memberitahu Rafidah untuk memastikan bahawa saham kepada anaknya diluluskan. Jadi, Rafidah terpaksa mempengerusikan mesyuarat itu untuk memastikan jawatankuasa itu meluluskan saham itu kepada anaknya. Dan Minit Mesyuarat Jawatankuasa yang mana meluluskan saham itu kepada anak lelaki Mahathir dan menantu Rafidah yang didedahkan oleh Ezam semasa sidang akhbar 6 November 1999 di ibu pejabat parti di Menara Phileo Damansara. Dan kerana itu, pada 7 Ogos 2002, Ezam dihukum penjara dua tahun.

Ezam berkata beliau hanyalah pemberi maklumat. Ezam berkata Mahathir dan Rafidah kedua-duanya patut ditangkap dan dihantar ke penjara kerana rasuah. Walau bagaimanapun, undang-undang Malaysia mengatakan bahawa Ezam bukanlah pemberi maklumat tetapi sebaliknya melanggar undang-undang di bawah OSA. Dan Ezam sebaliknya yang telah dihantar ke penjara selama dua tahun.

Dan ini adalah undang-undang yang wujud semasa Mahathir menjadi Perdana Menteri dan Anwar Ibrahim sebagai Timbalan Perdana Menteri. Malah, undang-undang itu dipanggil Akta Rahsia Rasmi 1972.

Pada tahun 1972, Tun Razak Hussein adalah Perdana Menteri. Apabila Tun Hussein Onn mengambil alih pada tahun 1976, beliau tidak memansuhkan OSA. Hal yang sama berlaku ketika Mahathir mengambil alih pada tahun 1981 dan ketika Tun Abdullah Ahmad Badawi mengambil alih pada tahun 2003. Anwar juga tidak merungut tentang OSA semasa beliau menyertai kerajaan pada tahun 1982 atau ketika beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri pada tahun 1993.

Lebih penting lagi, Mahathir mengatakan tidak ada bukti beliau pernah melakukan perbuatan rasuah. Tetapi sebenarnya ada. Terdapat dokumen yang membuktikan Rafidah, Menteri Perdagangan dan Perindustrian, meluluskan saham kepada anak lelaki Mahathir atas arahan khusus Mahathir sendiri. Dan dokumen ini didedahkan pada 6 November 1999 semasa sidang akhbar di ibu pejabat parti PKR di Menara Phileo Damansara.

**

Ezam dipenjara dua tahun kerana melanggar OSA
Malaysiakini, 7 Ogos 2002

Ketua Pemuda Keadilan Mohd Ezam Mohd Nor dijatuhi hukuman penjara dua tahun oleh Mahkamah Sesyen Petaling Jaya hari ini setelah didapati bersalah melakukan kesalahan di bawah Akta Rahsia Rasmi.

Hakim Mahkamah Sesyen Wan Afrah Wan Ismail berkata hukuman yang dikenakan itu wajar dan demi kepentingan orang ramai.

Beliau menambah bahawa pasukan pertahanan Ezam, yang terdiri daripada Zainur Zakari dan Raja Aziz Addrusse, gagal membuktikan bahawa tertuduh tidak melanggar OSA.

“Selepas mendengar bukti tertuduh dan saksi dan penyerahan oleh kedua-dua pihak, mahkamah mendapati bahawa tertuduh gagal menunjukkan keraguan munasabah dalam tuduhannya.

“Tertuduh dalam pembelaannya mengakui mengadakan sidang akhbar pada 6 November 1999 untuk mendedahkan rasuah dan penyalahgunaan kuasa oleh Menteri Perdagangan dan Industri Rafidah Aziz dan bekas ketua menteri Melaka Rahim Thamby Chik dan beliau tahu dan pasti dokumen itu adalah rahsia rasmi tetapi masih mengambil risiko itu,” kata hakim itu.

Ezam didakwa mengikut Seksyen 8(1) OSA dan membawa hukuman penjara mandatori tidak kurang daripada satu tahun dan tidak lebih daripada tujuh tahun. Beliau akan menjalani hukuman penjara dua tahun itu di penjara Kajang.

Pemimpin Keadilan itu, yang sedang menjalani tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri selama dua tahun di Pusat Tahanan Kamunting di Perak, tetap tenang ketika hukuman dibacakan.

Ezam dan lima yang lain ditahan di bawah undang-undang keselamatan tahun lalu kerana didakwa merancang untuk menggulingkan kerajaan melalui cara militan, tuduhan yang mereka telah menafikan.

Bercakap kepada pemberita selepas itu, Timbalan Pendakwa Raya Vong Poh Fah berkata Ezam akan dihantar ke penjara Kajang untuk menjalani hukumannya.

“Bagi penahanannya di bawah ISA di Kamunting, kami masih menunggu arahan dari Kementerian Dalam Negeri,” kata Vong.

Selepas perbicaraan tamat, Ezam dibenarkan bertemu dengan keluarganya selama satu jam sebelum dibawa meninggalkan tempat itu. Anak-anaknya, Tihani, 9, Mohd Hasif, 5 dan Mohd Haris, 4, memegang pelekat yang tertulis, “Our father is a hero and we love you”.

Kekacauan dalam bilik pembicaraan

Sementara itu, satu kekacauan meletus di dalam bilik pembicaraan antara anggota polis dan penyokong Ezam ketika mereka cuba memeluknya setelah keputusan dibacakan.

Cermin mata Ezam pecah dalam kekacauan itu. Walau bagaimanapun, tiada penangkapan yang dibuat.

Para penyokong juga mengejek hakim dengan memanggilnya ‘jahat dan tidak adil’, dan enggan berdiri ketika beliau masuk dan keluar dari bilik persidangan itu.

Terdahulu ketika meringankan hukuman itu, Vong berkata tidak ada pengurangan yang kukuh yang ditunjukkan oleh peguam Ezam dan jelas beliau mempunyai rancangan untuk mendedahkan dokumen itu.

Ezam didakwa telah membocorkan kertas siasatan Agensi Anti Rasuah mengenai kedua-dua ahli politik itu semasa sidang akhbar di ibu pejabat Keadilan di Menara Phileo Damansara. Beliau menuntut perbicaraan dua bulan kemudian pada 14 Januari, 2000.

“Beliau tidak menunjukkan sebarang penyesalan walaupun dalam keterangannya dan mengambil peluang untuk melemparkan tuduhan terhadap sesetengah pihak.

“Sebagai ketua parti politik beliau sepatutnya mematuhi undang-undang negara dan dengan itu perlu diberi hukuman paling berat,” kata Vong.

Peguam Ezam, Zainur menjawab bahawa adalah tanggungjawab seorang warganegara yang baik untuk menunjukkan salah laku kerajaan.

“Juga maklumat yang terkandung dalam dokumen itu telah dibahaskan di Parlimen dan telah didedahkan di akhbar,” katanya.

Ezam akan merayu

Sekitar 100 orang penyokong berkumpul di luar mahkamah dan mula melaungkan ‘reformasi’ dan ‘Allahuakhbar’ ketika Ezam muncul dari bangunan itu.

Lebih daripada 50 Pasukan Simpanan Persekutuan dan anggota polis lain berkawal sementara trak meriam air juga ditempatkan berdekatan.

Turut hadir dalam perbicaraan itu ialah Presiden Keadilan Dr Wan Azizah Wan Ismail dan pemimpin parti lain, pengerusi DAP Lim Kit Siang dan pemimpin PAS Mohammad Sabu.

Menurut peguamnya, Ezam akan memfailkan rayuan tidak lama lagi.

Tulisan asal oleh:
Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today, 6 Mac 2018

Link asal artikel:
http://ift.tt/2HgoWNP

-PRU14.TV

Comments

comments



lagi info di : Gosip Artis Terkini
Previous
Next Post »
loading...