Get $25 free
loading...

Projek disusun untuk hidupkan semula Labuan

Wakil rakyat Labuan Rozman Isli berkata kerajaan sedang menyuntik dana untuk pelbagai projek bagi mengangkat ekonomi dan mencipta lebih banyak pekerjaan.

Rozman melawat Pameran Seni Jalanan di Taman Muhibbah, Labuan.

KOTA KINABALU: Ekonomi Labuan berkembang maju atas sumber minyak dan gas yang besar, dan pada satu ketika ia meraih RM15 bilion setahun dalam eksport petroleum dan produk berasaskan gas asli.

Bagaimanapun, perkembangan itu menjadi perlahan sejak kemorosotan harga minyak pada pertengahan 2015 dan pulau itu, yang dahulunya sibuk dengan kegiatan ekonomi, tidak seperti dulu lagi.

Ramai warga Labuan yang bertugas di industri minyak dan gas diberhentikan kerana syarikat-syarikat berusaha untuk mengurangkan kerugian.

Sebaliknya, ekonomi tempatan menderita kerana pengguna tidak lagi mempunyai wang seperti dulu, mengakibatkan banyak perniagaan ditutup, termasuk kompleks taman kewangan Labuan yang dahulunya sibuk dan meriah sekali.

Bagaimanapun, Ahli Parlimen Rozman Isli tetap yakin mengenai prospek kawasannya, terutamanya di bawah Perdana Menteri Najib Razak yang tidak pernah goyah komitmennya untuk membangunkan Labuan, katanya.

“Berikutan pelancaran pelan pembangunan Labuan baru-baru ini dan jambatan Labuan-Menumbok yang dinanti-nantikan, kami dihubungi oleh pelabur yang menunjukkan minat untuk melabur wang di Labuan.

“Ini bermakna akan ada lebih banyak peluang pekerjaan di Labuan pada tahun-tahun akan datang. Hujung minggu lepas, saya menghadiri majlis pecah tanah untuk outlet premium yang menjual barangan berjenama berhampiran Kelab Golf Antarabangsa Labuan,” katanya.

Rozman (tiga dari kanan) menghadiri majlis pecah tanah outlet premium bebas cukai di Labuan.

Ahli Parlimen penggal pertama itu sibuk sejak memenangi Labuan dalam pilihan raya sebelum ini, membawa masuk projek-projek pembangunan yang sangat diperlukan termasuk jalan raya baharu, taman awam, bangunan UTC baharu, naik taraf prasarana sedia ada dan kemudahan-kemudahan sukan baharu.

Projek-projek yang sedang dibina adalah Projek Perumahan Rakyat yang mempunyai 500 unit, balai bomba baharu, bangunan Giat Mara dan perumahan untuk kakitangan kerajaan.

“Kami juga akan mula membina sebuah klinik kesihatan, lengkap dengan kuarters kakitangan pada akhir tahun ini.

“Sebenarnya, kita mempunyai banyak projek dalam perancangan, terutama projek berkaitan pendidikan Islam, masjid dan sekolah asrama untuk kanak-kanak yatim dan kanak-kanak yang memerlukan,” katanya.

Labuan, yang secara kontroversi diserahkan kepada kerajaan persekutuan pada 1984 sebelum dijadikan wilayah persekutuan, mempunyai kira-kira 97,000 penduduk dengan kira-kira 25,500 pengundi.

Daripada jumlah pengundi itu, 74% Bumiputera Islam, 16% Bumiputera bukan Islam dan 10% lain.

Rosman di acara bertemu penduduk di Sungai Bedaun, Labuan.

Rozman memenangi kerusi itu untuk Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum 2013 selepas memperoleh 12,694 undi, menewaskan calon PKR Ibrahim Menudin yang hanya memperoleh 6,069. Calon PAS Hadnan Mohamad hilang deposit apabila hanya mampu meraih 386 undi.

Tahun lepas, Labuan diberikan RM7 juta bagi litar sukan bermotor antarabangsa yang menurut Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin akan menjadikan pulau itu padang permainan bagi golongan kaya dari Sabah, Sarawak dan Brunei.

Litar 1 kilometer itu akan boleh menganjurkan pelbagai aktiviti sukan bermotor termasuk motosikal, go-kart, kereta drift, mini GP, basikal poket, motosikal super dan Cub Prix.

Projek ini bertujuan untuk menyediakan “masa depan yang lebih cerah untuk belia” melalui persekitaran lumba yang lebih selamat, dengan itu menambah sukan bermotor sebagai produk pelancongan lain di Borneo, terutama Labuan.

Walaupun projek itu disebut-sebut akan membawa pelancongan yang sangat diperlukan untuk menghidupkan kembali Labuan, ahli politik pembangkang bagaimanapun merasakan wang itu lebih baik dilaburkan ke tempat lain.

Pengerusi PKR Labuan Simsuddin Sidek membidas projek itu, mengatakan kerajaan sepatutnya mencari cara menurunkan kos sara hidup di pulau itu.

“Golongan kaya dalam fikiran mereka apabila membina litar ini. Nah, bagaimana dengan golongan miskin di Labuan? Bagaimana dengan penduduk tempatan yang memerlukan lebih banyak rumah mampu milik? Bukankah itu lebih penting daripada membina litar permotoran?” katanya.

Beliau berkata kerajaan sepatutnya turun padang dan mencari cara menyediakan pekerjaan kepada penduduk tempatan dan bukannya membina tempat hiburan untuk orang luar.

Simsuddin berkata Labuan sekarang berbeza dari Labuan 4 tahun lalu di mana wang minyak membantu mengapungkan pulau ini walaupun kos sara hidup tinggi juga ketika itu.

“Pengangguran sangat tinggi sekarang dan orang ramai menyara hidup dengan melakukan kerja-kerja rencam untuk memperoleh pendapatan tambahan. Tetapi kerajaan terus menggunakan alasan lama, membandingkan Malaysia kepada negara lain supaya orang ramai tidak bercakap tentang kenaikan harga barang dan perkhidmatan.”

Tetapi Rozman mempertahankan projek-projek kerajaan itu, termasuk litar sukan bermotor, mengatakan projek-projek itu bertujuan menarik pelabur swasta ke Labuan dan menjana wang untuk pulau itu.

“Akan ada lagi banyak projek termasuk projek usaha sama antara sektor swasta dan kerajaan. Kami melakukan semua ini supaya lebih banyak peluang pekerjaan dapat diwujudkan dan lebih banyak syarikat akan berkembang di sini,” katanya.


The views expressed in the contents are those of our users and do not necessarily reflect the views of FMT.



lagi info di : Gosip Artis Terkini
Previous
Next Post »
loading...