Get $25 free
loading...

[CUKUPLAH LGE BERPOLITIK] Ketua Audit perlu jelaskan jika betul negara kehilangan wang RM35b - mantan Timb. KSU Perbendaharaan


KUALA LUMPUR – Ketua Audit Negara perlu tampil menjelaskan apa sebenarnya yang berlaku dalam kewangan negara ekoran dakwaan kehilangan wang dalam Tabung Bayaran Balik Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dan Tabung Bayaran Balik Tuntutan Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM).
Penjelasan itu sangat penting untuk mengelakkan berlaku kekeliruan yang boleh menyebabkan salah faham tentang pentadbiran kerajaan.
Pakar ekonomi, Tan Sri Ramon Navaratnam berkata, penjelasan itu perlu bersifat profesional, telus serta tidak ada kaitan dengan politik dan politiking.
Terlalu banyak kekeliruan hingga sukar pembayar cukai dan rakyat mahu memahami apa sebenarnya yang berlaku sekarang.
“Untuk menanganinya, Ketua Audit Negara yang mewakili badan profesional perlu membuat penjelasan tentang prosedur dan jelaskan apa sebenarnya yang berlaku,” katanya kepada MalaysiaGazette.
Beliau mengulas mengenai dakwaan Lim Guan Eng tentang kehilangan wang sebanyak RM19.25 juta daripada Tabung Bayaran Balik GST.
Menteri Kewangan itu juga mendakwa kerajaan dahulu gagal mengembalikan cukai pendapatan dan cukai keuntungan hartanah terlebih bayar berjumlah RM16.04 bilion yang tertunggak sejak lebih enam tahun hingga 31 Mei 2018.
Mengulas mengenainya, Navaratnam yang pernah menjadi Timbalan Ketua Setiausaha Perbendahaan berkata, secara prinsipnya pengurusan kewangan negara diuruskan berdasarkan Perlembagaan menerusi Kumpulan Wang Yang Disatukan.
Jelasnya, segala hasil dan wang yang diterima oleh Kerajaan Persekutuan disimpan dan dikumpulkan dalam Kumpulan Wang Disatukan Persekutuan.
Wang daripada Kumpulan Wang Yang Disatukan itu perlu dikeluarkan untuk diagih-agihkan kepada tabung-tabung tertentu untuk tujuan pembayaran balik dan sebagainya.
Navaratnam berkata, selama yang beliau tahu, prosedur pembayaran balik bayaran tidak pernah dibuat terus oleh kerajaan, sebaliknya wang perlu diambil daripada Kumpulan Wang Yang Disatukan.
Pengeluaran wang itu pun bukan boleh dibuat sewenang-wenang  kerana ia perlu memenuhi prosedur dan undang-undang ketat.
Disebabkan peraturan itu, beliau berpandangan kedudukan sebenar mengenai dakwaan kehilangan wang kerajaan mesti diberi penjelasan terperinci dan telus.
Ketelusan dan kejujuran itu bukan bertujuan untuk menyalahkan mana-mana pihak tetapi memberitahu keadaan sebenar.
“Cukup-cukuplah berpolitik, hentikan perdebatan, berhenti menunding jari kepada mana-mana pihak, kembalikan kepada dunia sebenar.
“Hadapi realiti sebagai kerajaan, tadbir negara sebaik-baiknya, kembalikan keyakinan awam yang semakin merudum sekarang.
“Sebab itu saya berharap Ketua Audit Negara tampil buat penjelasan untuk menutup segala isu yang berbangkit. Selepas itu bekerja keraslah untuk negara,” katanya. – MalaysiaGazette
Previous
Next Post »
loading...