Get $25 free
loading...

Agong Tidak Perkenan Gelaran Tun, Tan Sri, Datuk Tahun Ini


KUALA LUMPUR: Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V tidak akan memperkenankan sebarang gelaran kehormat pada Hari Keputeraan baginda yang akan disambut pada 9 September ini, menurut sumber diraja.
Difahamkan, Jabatan Perdana Menteri dan raja-raja di negeri lain telah dimaklumkan bahawa Sultan Muhammad V buat kali pertamanya akan meraikan Hari Keputeraan baginda tanpa upacara itu.
Sebelum ini, jawatankuasa ‘vetting’ yang dipengerusikan oleh perdana menteri termasuk Ketua Setiausaha Negara dan Ketua Polis Negara akan mengkaji dan mencadangkan nama penerima gelaran terutamanya Tun, Tan Sri dan Datuk.
Mereka yang dianugerahkan gelaran tersebut secara kebiasaannya akan dimaklumkan secara rasmi sekurang-kurangnya dua minggu sebelum majlis tersebut berlangsung untuk membolehkan mereka membuat persiapan termasuk latihan di istana.
“Kali ini, tiada siapa daripada mereka yang dicadangkan menerima sebarang pemberitahuan rasmi.
“Pendek kata, tidak ada senarai gelaran kehormat pada tahun ini,” kata sumber.
Setakat ini, masih tidak diketahui sebab di sebalik keputusan Agong tersebut dan tiada kenyataan dibuat oleh istana atau Pejabat Perdana Menteri.
Senarai penerima gelaran kehormat itu dirasakan “luar biasa panjang” pada tahun lepas iaitu sebanyak 1,518 orang lapor The Star.
https://ift.tt/2MOxv8N
Previous
Next Post »
loading...