Get $25 free
loading...

Anwar: "Saya banyak pengalaman berpuluh tahun, tapi saya bertawakal, ikhtiar"


"Saya sendiri banyak pengalaman, menunggu berpuluh tahun tetapi saya bertawakal dan ikhtiar,” kata Datuk Seri Anwar Ibrahim mengulas mengenai peluangnya untuk diangkat sebagai Perdana Menteri Kelapan, selepas Tun Dr Mahathir Mohamad.
Beliau berkata, peluangnya untuk menjadi Perdana Menteri kali ini tidak akan begitu rumit kerana sudah ada perjanjian mengenainya ditandatangani.
Saya ingin jelaskan bahawa ada perjanjian yang ditandatangani. Perkara ini sudah diumumkan malah Dr Mahathir sendiri berulang kali menyebut perkara ini.
Bagi saya sudah cukup melainkan Allah mentakdirkan saya pergi dahulu. Saya fikir laluan itu akan menjadi kenyataan insya-Allah,” katanya dalam wawancara khas bersama NSTP di pejabatnya di Ibu Pejabat PKR, Selasa lalu.
Anwar berkata, beliau pernah melalui pengalaman perit pada 1998 apabila dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri.
Tak nafi ada permainan politik
Justeru, katanya beliau mempunyai pengalaman dan tidak naif seperti dahulu untuk menghadapi cabaran dalam laluannya bagi menjadi Perdana Menteri seperti yang sudah dipersetujui dalam Perjanjian Pakatan Harapan (PH) sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14).
Saya tidak fikir ia akan begitu rumit namun saya tidak menafikan ada ‘permainan politik’ .... dan ini biasa dalam politik. Ada dalam kalangan rakan-rakan yang bertanya dan memberi nasihat supaya saya berhati-hati dan tidak berulang lagi kejadian dulu tetapi saya menjawab bahawa kita sekadar berusaha dan ikhtiar secara maksimum,” katanya.
Mengulas mengenai perjanjian PH mengenai jawatan Perdana Menteri, katanya, perjanjian itu tidak menyebut mengenai tarikh atau tempoh masa secara tepat mengenai peralihan kuasa itu.
Katanya, ketika perjanjian itu dibuat, beliau masih dalam penjara.
Kini episod itu sudah berakhir, terdapat konsensus dalam kalangan pimpinan PH dan saya turut berkongsi pendapat bahawa perlu diberi ruang kepada Dr Mahathir untuk menguruskan urusan negara tanpa sebarang halangan dan tekanan,” katanya. - BH
Previous
Next Post »
loading...