Chong Eng berpendapat, tindakan mendiskriminasi sesiapa sahaja berdasarkan seksual orientasi mereka termasuk LGBT adalah tidak sesuai dan tidak boleh diterima.
“Ini (LGBT) adalah asas kepada keperluan manusia dan ia juga tidak mengganggu sesiapa.
“Di sebalik identiti mereka sebagai LGBT, apa yang saya boleh katakan ialah, kita perlu melihat kualiti lain yang ada pada mereka,” katanya kepada pemberita di sini, hari ini.
Menurut sebuah akhbar berbahasa Inggeris hari ini, potret yang memaparkan dua aktivis LGBT iaitu Nisha Ayub and Pang Khee Teik yang bergambar dengan bendera Malaysia telah dikeluarkan daripada pameran fotografi pada festival tersebut atas ‘arahan’ pihak tertentu.
Tindakan itu disifatkan oleh salah seorang penaja pameran itu iaitu Datuk Vinod Sekhar sebagai mengejutkan dan beliau turut mendakwa bahawa tindakan itu tidak boleh diterima di bawah pentadbiran Malaysia Baharu oleh kerajaan Pakatan Harapan (PH).
Dalam pada itu, Chong Eng yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padang Lalang memberitahu, beliau berhasrat untuk turun padang bagi melihat sendiri apa yang dipamerkan pada festival berkenaan.
Pada masa yang sama katanya, kerajaan negeri masih belum berhasrat untuk ‘menyekat’ penggunaan potret sedemikian untuk festival-festival lain yang berlangsung di negeri ini.
“Sebagai kerajaan (negeri), kita perlu mendengar pandangan pelbagai pihak sebelum membuat sebarang keputusan.
“Apapun, saya tetap percaya bahawa kita tidak sepatutnya menghakimi seseorang itu berdasarkan orientasi (seksual) mereka sahaja,” ujar beliau.-UTUSAN ONLINE