Get $25 free
loading...

Peluang Terakhir Robert Kuok Menukar Kerajaan

Share This:

Robert Kuok menyokong bekas Umno-anti-Umno pada 1987 dan sekali lagi pada tahun 1998. Dan apabila bekas Umno-anti-Umno baru muncul pada 2015, kumpulan Anti Najib Club, Robert Kuok sekali lagi menyokongnya. Satu-satunya cara untuk memusnahkan Umno adalah untuk memecahkan kepada Team A dan Team B dan menyokong satu pihak untuk melawan yang lain, atau menyokong kedua-dua pihak untuk melawan satu sama lain. Itulah modus operandi Robert Kuok selama ini – seperti kata Superman Hew Kuan Yew dari DAP, menggunakan orang Melayu untuk melawan orang Melayu.

Robert Kuok dan anak saudaranya James, perantara dengan DAP

Apa ‘permainan’ mereka

Ini boleh dikategorikan sebagai kes tipu daya politik yang paling tinggi. Robert Kuok, rakyat Malaysia terkaya, cuba pada 1987 dan 1998 untuk mempengaruhi kejatuhan Umno tetapi gagal dalam kedua-dua cubaan. Ini adalah peluang terakhirnya untuk mencuba untuk kali ketiga, dan jika dia gagal sekarang maka Umno tidak akan jatuh untuk masa yang akan datang, dan walaupun ia akhirnya akan berlaku pada masa akan datang, Robert Kuok tidak akan lebih lama lagi untuk melihatnya berlaku.

Pada dasarnya, pergerakan helah melibatkan Robert Kuok bermula selepas Julai 2015 apabila rampasan kuasa Tun Dr Mahathir Mohamad gagal pada 29 Julai dan Perdana Menteri Najib Tun Razak membersihkan mereka dari kempen ANC (Anti-Najib) di kalangan Umno. Apabila undi tidak percaya pada bulan Oktober 2015 dan Disember 2015 di Parlimen dan Perhimpunan Agong Umno gagal, Mahathir menyedari mereka memerlukan wang, jumlah wang yang besar, jika mereka ingin singkirkan Najib.

Dan ini ketika Robert Kuok dan kekayaan RM60 bilionnya digunakan. Robert Kuok sudah mempunyai hubungan kuat dengan DAP melalui anak saudaranya, James, yang telah lama terjalin. Robert Kuok merupakan pendokong utama DAP dan melalui usaha beliau, ramai taikun Cina lain juga memberi sokongan kewangan kepada DAP. Sebagai contoh, untuk usaha ANC untuk menyingkirkan Najib sahaja, Robert Kuok dan ahli kumpulan taikun Cinanya telah menyusun bajet sebanyak RM5 bilion, yang tentunya melibatkan pembiayaan PRU14 juga, yang dianggarkan melibatkan kos sebanyak RM1.5 bilion bagi Pakatan Harapan .

James Kuok dan kepimpinan DAP

Tetapi bermain di kalangan Cina sahaja tidak mencukupi. Sekiranya itu maka Umno dan Barisan Nasional akan digulingkan pada tahun 2008 atau 2013. Ia memerlukan lebih daripada 85% atau 90% undi Cina. Ia juga memerlukan supaya orang Melayu dibahagikan kepada empat atau lima kumpulan yang berbeza haluan. Dan inilah yang dilakukan oleh DAP sebaik sahaja selepas pilihan raya umum 2013: membahagikan orang Melayu kepada Umno, PAS, PKR, PPBM dan PAN. Dan untuk mencapai itu, ia memerlukan banyak wang, yang mana Robert Kuok dapat menyediakannya.

Penting untuk permainan ini adalah untuk menguasai media sosial. Portal-portal dalam talian seperti The Malaysian Insight dan pasukan beberapa ribu pejuang siber seperti Red Bean Army DAP diperlukan untuk ini. Dan ini, sekali lagi, memerlukan puluhan juta, yang merupakan hanya dedak untuk seorang jutawan seperti Robert Kuok. Jadi, Robert Kuok bertanya kepada Lim Kit Siang dan anaknya, Guan Eng, yang paling rapat dengan Jahabar Sadiq, untuk membincangkan keperluan kewangan The Malaysian Insight dan bagaimana mereka boleh masuk untuk menyediakan RM50 juta yang diperlukan oleh The Malaysian Insight. Ho Kay Tat juga dilantik sebagai ketua pengarang de facto untuk menyelaraskan operasi dari belakang tabir sambil memastikan wajah Melayu ‘The Malaysian Insight tidak terjejas sementara pemilik portal akan dibayar RM2 juta sebulan untuk ‘bermain bola’ dan menawarkan kekebalan portal dari tindakan kerajaan.

Siapa Robert Kuok?

Robert Kuok dikatakan ‘pemalu – publisiti’  dan tidak banyak yang diketahui tentang rakyat Malaysia yang terkaya dan jutawan Asia Tenggara kedua terkaya yang bernilai lebih AS $ 15 bilion. Memoirnya yang baru-baru ini mungkin telah mendedahkan sedikit apa yang membuatkan dia tanda tetapi bolehkah memoir tersebut dipercayai? Lagipun, memoir Chin Peng dan Lee Kuan Yew, dua lagi tokoh Cina yang mempengaruhi perjalanan sejarah Malaya (pada masa itu Malaya termasuk Singapura), boleh dikatakan versi sejarah yang telah ‘dibersihkan’. Sebagai contoh, Chin Peng adalah pembunuh dan diktator Kuan Yew, tetapi memoir mereka tidak mengambil kira perkara ini.

James Kuok dan Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng, yang telah ditugaskan untuk memobilisasi sokongan MCA dan Gerakan terhadap ‘kecinaan’ mereka

Robert Kuok memulakan kerjayanya bekerja untuk Jepun semasa penjajahan Jepun di Malaya dari tahun 1942 hingga 1945 – yang biasanya dipanggil oleh orang Cina ‘anjing suruhan’ Jepun. Pada dasarnya, Robert Kuok bekerja di bahagian perniagaan beras bagi perindustrian konglomerat Jepun yang mana, dengan bantuan tentera Jepun, memonopoli perdagangan komoditi pertanian di Tanah Melayu. Robert Kuok telah dinaikkan pangkat sebagai ketua bahagian perdagangan beras dan selepas perang dia menggunakan kemahirannya dalam cara memonopoli perniagaan komoditi pertanian, yang dia pelajari dari Jepun, untuk membina perniagaan monopoli gula dan perniagaan komoditi pertanian yang lain.

Robert Kuok menggunakan hubungan dengan Jepun yang dibuatnya semasa perang untuk membentuk Malayan Sugar Manufacturing Co. Bhd dengan kerjasama dua orang terkemuka di Jepun. Beliau juga membawa banyak elit Melayu berpengaruh kepada pelbagai syarikatnya sebagai pengarah dan pemegang saham, termasuk ahli politik Umno dan kerabat istana Melayu. Robert Kuok tahu bahawa dia perlu bekerjasama dengan golongan elit politik dan ahli-ahli keluarga diraja untuk maju di Tanah Melayu.

Pendek kata, Robert Kuok tahu bahawa walaupun orang Cina mungkin penggerak dan penggoncang ekonomi Malaya, anda masih memerlukan wajah Melayu sebagai pemimpin atau Ali Baba untuk menavigasi jalan anda melalui struktur komplek koridor kuasa Malaysia. Orang Cina perlu menjadi ‘tangan yang tersembunyi’ manakala orang Melayu dinampakkan di hadapan untuk melancarkan pergerakan.

Adik Robert Kuok, Philip Kuok, adalah bekas Duta Malaysia manakala seorang lagi abangnya, William, adalah ahli Parti Komunis Malaysia yang dibunuh pada tahun 1952 semasa Darurat Tanah Melayu. Ini menampakkan situasi yang aneh apabila seorang saudara yang bekerja untuk kerajaan, yang lain menentang kerajaan, dan Robert Kuok menggunakan kerajaan untuk menjadi rakyat Malaysia yang kaya manakala menyokong kewangan mereka bagi yang menentang kerajaan.

Ia tidak boleh menjadi lebih rumit daripada itu dengan sebarang kebiasaan.

Robert Kuok membenci hakikat bahawa walaupun dia adalah rakyat Malaysia terkaya, dia terpaksa bekerja dengan ahli politik Melayu dan elit Melayu untuk mencapai status itu. Dalam erti kata lain, ia adalah hubungan politik yang menjadikan dia apa yang sebenarnya dan tidak semestinya kemahiran dan kerja keras semata-mata, walaupun itu mungkin juga sebahagian daripadanya.

Dalam memoirnya, Robert Kuok berkata Cina bekerja keras dan usahawan yang mahir, yang merupakan sebab kejayaan mereka, sementara ada yang menjadi kaya melalui rasuah. Ini adalah serangan kepada orang-orang seperti Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Daim Zainuddin yang mana, bila digabungkan, bernilai RM160 bilion, hampir tiga kali apa yang nilai Robert Kuok, tanpa perlunya kerja keras. Walaupun ia mengambil masa hampir 70 tahun untuk Robert Kuok untuk mencapai apa yang dicapainya, ia mengambil masa Mahathir dan Daim hanya 10 tahun atau lebih untuk menjadi tiga kali lebih kaya.

Robert Kuok tahu bahawa Dasar Ekonomi Baru (DEB) akan membolehkan kekayaan orang Melayu menjadi lebih cepat. Dan ini sebabnya dia menentangnya dan dia memberitahu Tun Hussein Onn DEB tidak boleh dibenarkan berlaku. Hussein memberitahunya bahawa mustahil, kerana Umno tidak akan bersetuju dengannya. Walau bagaimanapun, Robert Kuok tidak mengendahkannya dan sentimen anti-Melayunya, yang semakin kuat selepas abangnya terbunuh pada tahun 1952. Dan inilah yang mendorong teka-teki yang dikenali sebagai Robert Kuok ini 70 tahun yang lalu.

Zaid Ibrahim, mewakili Pakatan kumpulan Melayu, dalam perbincangan dengan James, mewakili Robert Kuok

Imbasan 2015

Robert Kuok menyokong bekas Umno-anti-Umno pada 1987 dan sekali lagi pada tahun 1998. Dan apabila bekas Umno-anti-Umno baru muncul pada 2015, kumpulan Anti Najib Club, Robert Kuok sekali lagi menyokongnya. Satu-satunya cara untuk memusnahkan Umno adalah untuk memecahkan kepada Team A dan Team B dan menyokong satu pihak untuk melawan yang lain, atau menyokong kedua-dua pihak untuk melawan satu sama lain. Itulah modus operandi Robert Kuok selama ini – seperti kata Superman Hew Kuan Yew dari DAP, menggunakan orang Melayu untuk melawan orang Melayu.

Ketika kempen ANC Mahathir memulakan serangan pertama ke atas Najib tiga tahun lalu, cerita-cerita berlegar di mana seorang jutawan Cina di luar Malaysia memberikan sokongan kewangan kepada ANC dan angka RM5 bilion atau lebih disebutkan. Ada yang mengatakan ia adalah Francis Yeoh, Vincent Tan, Genting Group, dan sebagainya. Tetapi jika jutawan Cina berada di luar Malaysia maka bukanlah mereka. Kenyataan bahawa ia adalah Robert Kuok yang diketahui hanya oleh beberapa orang dan tidak sehingga selepas The Malaysian Insight ditubuhkan kira-kira setahun yang lalu bahawa kebenaran akhirnya muncul. Ironinya, itu adalah The Malaysian Insider, Ho Kay Tat yang mencetuskan ‘loceng penggera’ apabila dia meminta Jahabar Sadiq untuk mengisytiharkan siapa pembiaya The Malaysian Insight tersebut.

Robert Kuok tahu bahawa satu-satunya cara untuk memusnahkan Umno adalah untuk memecah orang Melayu ke dalam banyak kumpulan. Walaupun orang Cina berada di belakang DAP dan Pakatan Harapan yang diketuai oleh DAP, mereka tidak akan pergi ke mana-mana jika 70% orang Melayu berada di belakang Umno atau Barisan Nasional yang diketuai oleh Umno. Dan adalah penting bahawa penjawat awam Melayu serta orang Melayu di negeri-negeri Melayu dipecahkan. Dan satu-satunya cara untuk memenangi hati dan minda orang Melayu akan merosakkan fikiran mereka melalui media sosial dan dalam media internet.

Jahabar Sadiq sentiasa menjadi orang DAP sejak zaman The Malaysian Insider

The Malaysian Insight: senjata rahsia mereka

Peluang ini terbentang apabila The Malaysian Insight dilancarkan. Mereka memerlukan RM50 juta dan pembiaya asal The Malaysian Insider, yang telah membiaya RM10 juta, tidak akan berbuat demikian. Ketika itulah Robert Kuok bercakap dengan Kit Siang dan Guan Eng sambil menawarkan untuk membiayai dana. Tetapi Ho Kay Tat mestilah menjadi ketua pengarang de facto dan Red Bean Army DAP mesti diletakkan dalam The Malaysian Insight. Sebagai dorongan untuk kerjasama mereka, pemilik The Malaysian Insight, terutamanya Faridah Begum, akan dibayar RM2 juta sebulan. Robert Kuok tahu bahawa sifat tamak selalu menjadi motivator yang hebat.

Sejak itu The Malaysians Insight berubah menjadi alat propaganda untuk gerakan anti-Umno dan juga pergerakan anti-Najib. Melihat kepada catatan-catatan dalam The Malaysian Insight, jelas bahawa kebanyakannya adalah kerja-kerja Tentera Red Bean DAP, seperti yang dapat dilihat di bawah. The Malaysian Insight telah menguasai seni maklumat yang salah dan disinformasi, atau apa yang kita sebut berita palsu. Persoalannya ialah: apakah ini berjaya dimana orang Melayu diambil untuk kempen disinformasi The Malaysian Insight? Nah, Robert Kuok berharap ianya berjaya dengan bayaran RM50 juta yang dibelanjakannya di portal ditambah RM2 juta sebulan kepada pemiliknya.

Perdebatan Robert Kuok mengenai apa yang difikirkannya kerajaan Melayu atau Umno Malaysia adalah didokumentasikan dengan baik. Walau bagaimanapun, setakat ini, sejak tahun 1970-an, percubaannya untuk melemahkan kerajaan tidak begitu ketara. Hari ini, itu bukan lagi rahsia. Robert Kuok tahu bahawa jika mereka tidak dapat menyingkirkan Umno dan Barisan Nasional dalam pilihan raya umum tahun ini maka ianya tidak akan berlaku untuk jangka masa yang lama. Oleh itu, Robert Kuok semakin terdesak sehingga tidak lagi peduli jika ada yang tahu apa yang sedang dilakukannya.

Dia tahu wang boleh menyelesaikan semua masalah sehingga ia membakar wang dalam jumlah berbilion-bilion. Pada umur 94, Robert Kuok tidak mempunyai masa mungkin pada pilihan raya umum akan datang, dia tidak akan ada lagi. Oleh itu RM50 juta untuk membiayai The Malaysian Insight dan satu lagi RM2 juta sebulan untuk pemilik portal itu hanyalah dedak berbanding bajet RM5 bilion yang telah dia beri pada ANC.

Kebimbangan terbesar Robert Kuok adalah bahawa sentimen anti-Melayu anti-Umno beliau akan sampai pada pengetahuan awam. Dia perlu memastikan bahawa perpecahan Melayu dan Melayu beralih kepada Pakatan Harapan menjadi kenyataan jika tidak mereka akan kalah pilihan raya. Ini menjadi semakin kritikal sekarang bahawa DAP atau Pakatan Harapan yang dipimpin oleh DAP mungkin tidak mendapat sokongan 90% Cina pula. Sesetengah anggaran meletakkan sokongan Cina pada hanya 70-75%. Jadi jika sokongan Melayu kurang dari 50% maka Pakatan Harapan akan berakhir. Dan pada masa ini kelihatan sokongan Melayu untuk Pakatan Harapan berada di bawah 40%.

Perkauman Robert Kuok dan chauvinisme Cina tidak pernah begitu menonjol sehingga kini. Kesilapan terbesar beliau adalah melibatkan diri dalam The Malaysian Insight. Dan kesilapan The Malaysian Insight ialah mengambil pendirian anti-Najib, Anti-Umno dan anti-kerajaan. Jadi sekarang Robert Kuok telah “dibogelkan” dan didedahkan siapa sebenarnya dia: seorang perkauman dan cauvinis Cina anti-Melayu dan anti-Umno yang misi untuk memusnahkan Najib dan Umno.

Editorial, analisis dan laporan berita The Malaysian Insight ditujukan ke arah membantah Umno, Barisan Nasional dan kerajaan, beberapa contoh menunjukkan kecenderungan tersebut.

Malaysia Today

PENAFIAN : Artikel pendedahan ini adalah diambil sepenuhnya dari laman blog Malaysia Today dengan tajuk asal Robert Kuok’s Last Chance At Changing The Government. Segala isi kandungan ini adalah dari penulis blog berkenaan dan pihak pru14.tv mungkin tidak bermaksud sedemikian. Pihak pru14.tv berharap pihak yang dituduh/diceritakan dalam artikel ini tampil membuat penafian jika ini merupakan fitnah dari pihak tak bertanggungjawab keatas dirinya, atau sebaliknya. Terima kasih.

Comments

comments



lagi info di : Gosip Artis Terkini
Previous
Next Post »
loading...