Get $25 free
loading...

[ALHAMDULILLAH] Malaysia tidak boleh terima LGBT, perkahwinan sejenis


PUTRAJAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan Malaysia tidak boleh menerima semua perkara yang dianggap sebagai hak asasi manusia oleh Barat, termasuk lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) serta perkahwinan sejenis.
Perdana Menteri berkata, sistem nilai di negara ini tidak sama dengan sistem nilai di Barat yang lebih bebas.
"Sementara kita menerima cadangan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (SUHAKAM), kita perlu mengingatkan mereka bahawa sistem nilai kita tidak sama dengan sistem Barat.
"Di Malaysia ada perkara tertentu yang kita tidak boleh terima walaupun sekarang dianggap sebagai hak asasi manusia di negara Barat.
"Kita tidak boleh terima umpamanya LGBT, perkahwinan antara lelaki dengan lelaki dan wanita dengan wanita,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Khas Kabinet Mengenai Anti Rasuah (JKKMAR) Siri 4 2018 di Perdana Putra, di sini hari ini.
Dr Mahathir berkata, konsep keluarga di negara ini masih kekal iaitu terdiri daripada lelaki dan wanita serta anak atau anak angkat, manakala perkahwinan sejenis tidak diiktiraf sebagai keluarga.
Selain itu, Dr Mahathir berkata mesyuarat JKKMAR bersetuju dengan syor supaya Akta SUHAKAM dipinda bagi memperkasakan suruhanjaya itu.
Katanya, pindaan itu termasuk meningkatkan kuasa Suhakam dalam aspek penguatkuasaan dan mengadakan ‘mediation’ (timbang tara).
Dr Mahathir berkata SUHAKAM juga memohon agar laporan tahunannya dibahaskan di Parlimen.- BH
Previous
Next Post »
loading...