Get $25 free
loading...

LGBT makin Parah, Menteri Masih "Bodoh" : Dr Kongsi Kisah


“Pakai glove, saya suspect dia HIV positive”

Aku pesan pada staff nurse bertugas bila seorang pesakit lelaki datang dalam keadaan tenat. Muka aku serius.

Kurus, cengkung, tak bermaya, datang sebab tak boleh makan dah sebulan sebab ada kulat dalam mulut. Terlantar dah 2 bulan. Batuk 2 bulan, seminggu cirit-birit najis hitam. Harini datang sebab dah 3 hari demam - high grade.

“Ambik vital sign, prepare branula and drip, ambik FBC” aku beri arahan.

Aku tenangkan ahli keluarga yang datang bersama pesakit. Mereka keliru tak tahu apa punca penyakit pesakit tersebut sampai terlantar 2 bulan tiba2.

Bila ahli keluarga keluar, aku tanya pesakit beberapa soalan.

“Maaf Encik, untuk dapat rawatan yang lebih baik saya nak tanya beberapa soalan”

Aku bertanya jika dia mengamalkan high risk behavior. Kebiasaannya jarum suntik dadah dan s*ks bebas.

Dia mengangguk bila aku sebut s*ks bebas. Aku bertanya lanjut. Satu pasangan atau banyak pasangan? Kenalan atau orang yang tidak kenal? Lelaki atau perempuan?

“Lelaki” BINGO. Dari awal aku dah agak.

“How regular? Encik kenal lelaki tu?” selamba aku tanya. Tak banyak masa dah aku tanya sambil buat prosedur berjaga2.

“Sekali, saya kenal tapi masa tu tak tahu dia ada HIV. 3 bulan lepas baru saya tahu saya ada HIV. Saya tak jumpa doktor dah lepas tu”

BP low, FBC dah macam DIVC features. Mungkin lama sangat dah in sepsis. Cepat2 aku refer case ke hospital berpakar. 

Korang tahu berapa banyak dah kami jumpa kes macam ni sepanjang kerjaya kami. Sehinggalah bila pesakit macam ni datang je, kami dah boleh agak dah. 

Bukan sahaja orang biasa, malah ada dari kalangan pelajar, penjawat awam, artis, selebriti, orang ternama. 

Ya,masyarakat kita sedang sakittt. Sangattt sakitt. Jika ia di samakan seperti kanser, ia sedang membarah dan menular. 

Bila mereka datang sebagai pesakit,kami beri rawatan yang terbaik. Kami tak pernah sia-siakan. Tapi belas kasihan kami tidaklah sehingga kami setuju hak anda diperjuangkan.

Maaf. 

Saya doktor, saya katakan tidak kepada LGBT.
Maka ISLAM mengharamkan LGBT

#sayNOtoLGBT
##SILASHARE

FB : Syaidatul Syakila Aini
Previous
Next Post »
loading...