Get $25 free
loading...

Ijok adalah Terowong Dasar Laut Azmin

Share This:

Khalid Ibrahim, mantan Menteri Besar Selangor, telah menjelaskan kontroversi tanah Ijok dalam temu bual panjang bersama NST, yang boleh anda baca di sini

Shuhaimi Shafiei, setiausaha politik kepada Menteri Besar Selangor, Azmin Ali, telah cuba untuk menjelaskan apa yang sebenarnya berlaku dalam laporan berita itu, yang mana boleh anda baca di bawah.

Pendek kata, Khalid menyedari bahawa peneroka tanah dan juga pemilik tanah telah ditipu dan beliau telah mengambil kembali tanah itu dari pemaju, manakala Azmin membalikkan keputusan itu dan memberi tanah itu kembali kepada pemaju walaupun mereka gagal untuk menyampaikan yang sepatutnya dan mencabar keputusan Khalid di mahkamah dan telah kalah.

Khalid memberi alasan yang sangat boleh dipercayai dan kukuh untuk tindakannya manakala Suhaimi akan berkata bahawa ini adalah kemenangan untuk semua dalam perjanjian RM1.18 bilion ini. Ini adalah kemenangan bagi pemilik tanah, yang menerima RM421 juta. Satu kemenangan untuk pemaju, yang membuat keuntungan sebanyak RM756 juta.

Satu kemenangan untuk Azmin, yang menerima RM500 juta. Dan kemenangan untuk sesiapa yang sepatutnya bertindak ke atas Azmin dan yang akan menerima RM100 juta untuk menutup fail tersebut dan menandakannya sebagai NFA (Tiada Tindakan Lanjut).

Ya, Azmin sudah bertemu pihak itu di London baru-baru ini untuk merundingkan ‘NFA’ dengan bayaran sebanyak RM100 juta.

Bagaimanapun, orang Barisan Nasional ini membesar-besarkan perjanjian tanah Ijok ini dan mengubahnya menjadi terowong dasar laut Azmin – dan sekarang perjanjian ‘NFA’ RM100 juta itu mungkin tidak lagi boleh berlaku atau harganya sekarang mungkin meningkat menjadi lebih daripada RM100 juta kerana beberapa pihak yang lain perlu dilibatkan dalam perjanjian itu.

Apa-apa pun, Suhaimi adalah pengutip duit dan proksi Azmin untuk perjanjian perlombongan pasir Selangor. Malaysia Today pernah menerbitkan dokumen dengan kelulusan dan tandatangan Suhaimi pada borang permohonan perlombongan pasir itu tetapi pada masa itu tiada siapa yang benar-benar prihatin tentangnya dan mengatakan bahawa PKR mungkin korup tetapi ia masih yang lebih baik daripada dua kejahatan. Malaysia Today berpendapat bahawa ‘kejahatan yang lebih baik’ ini kelak akan menjadi kejahatan yang lebih dasyat. Dan Malaysia Today kini telah terbukti betul.

Siapa yang Azmin bertemu di London baru-baru ini untuk berunding NFA RM100 juta ini? Jika anda semua bersikap baik, saya mungkin akan memberitahu anda siapa orang itu. Sementara itu, anda perlu tunggu sahaja. Apa-apa pun, sementara skandal Terowong Dasar Laut Pulau Pinang akan menjatuhkan Ketua Menteri Lim Guan Eng, skandal tanah Ijok ini akan menjatuhkan Menteri Besar Azmin Ali.

Nampaknya jawatan Menteri Besar Selangor seperti terkena sumpahan. Nampaknya seperti setiap Menteri Besar Selangor sejak Harun Idris akan terlibat dalam beberapa kontroversi – walaupun ia kemudiannya terbukti bahawa Khalid tidak bersalah atas apa yang mereka telah menuduhnya dan beliau sebenarnya adalah mangsa fitnah. Dan kini giliran Azmin untuk mengalami nasib yang sama.

*******

Tanah Ijok: Penyelesaian itu adalah situasi menang-menang untuk semua pihak yang terlibat, kata Shuhaimi

(The Sun Daily) – Perjanjian penyelesaian antara kerajaan negeri Selangor dan syarikat-syarikat pembangunan ke atas tanah kontroversi di Ijok adalah situasi menang-menang bagi semua pihak yang terlibat.

Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Selangor Shuhaimi Shafiei berkata kaedah yang digunakan untuk menyelesaikan isu berusia 18 tahun itu telah memenuhi janji yang mana Barisan Nasional telah gagal pada masa ia memimpin negeri itu.

Beliau berkata sekitar 890 hektar dari keseluruhan tanah itu dijual pada RM1.18 bilion, di mana sebahagian daripada wang itu akan digunakan untuk membina rumah untuk 1,000 peneroka serta bayaran pampasan.

Shuhaimi berkata bank-bank yang telah memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat itu juga akan dibayar dan sebagai balasan, mereka akan menarik balik kesemua saman dan tuntutan ganti rugi daripada kerajaan negeri.

“Hasilnya, kerajaan negeri akan memperoleh baki tanah kira-kira 404 hektar tanpa membayar sebarang pampasan. Ini adalah situasi menang-menang untuk semua,” katanya dalam satu kenyataan.

Shuhaimi berkata masalah itu diwarisi oleh Datuk Seri Mohamed Azmin Ali apabila beliau mengambil alih jawatan Menteri Besar pada tahun 2014, kerana kegagalan pentadbiran terdahulu.

“Terdapat kira-kira 30 kes di setiap peringkat mahkamah yang melibatkan kerajaan negeri dengan potensi liabiliti berjumlah ratusan juta Ringgit,” katanya.

“Hampir 1,000 peneroka mendapati masalah mereka berterusan berikutan kegagalan pentadbiran negeri di bawah BN serta kesilapan Khalid,” tambahnya.

Bekas Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pada minggu lepas mendesak pihak berkuasa untuk menyiasat kerajaan negeri mengenai pemulangan sebahagian tanah kepada pemaju.

Pada tahun 1998, peneroka telah bersetuju membenarkan beberapa syarikat untuk membangunkan tanah itu, dan pemaju, sebagai balasan, bersetuju untuk membayar pampasan kepada peneroka. Walau bagaimanapun, pampasan tidak pernah diterima.

Apabila Selangor jatuh ke tangan pembangkang pada tahun 2008, Khalid – yang ketika itu menjadi Menteri Besar – telah merampas tanah itu dengan menggunakan Kanun Tanah Negara.

Berikutan itu, syarikat-syarikat pembangunan itu menyaman kerajaan negeri di Mahkamah Tinggi tetapi kalah kes itu. Mereka juga kalah kes di Mahkamah Rayuan pada tahun 2014.

Tulisan asal oleh:
Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today, 19 Februari 2018

-PRU14.TV

Comments

comments



lagi info di : Gosip Artis Terkini
Previous
Next Post »
loading...