Get $25 free
loading...

SAH Zahid Presiden baharu UMNO (Kubur Kata Mari untuk UMNO)


Umno mengumumkan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dipilih sebagai presiden parti yang ke-7, selepas mendapat 93 undi daripada 191 bahagian di seluruh negara.

Pencabar terdekatnya, Khairy Jamaluddin hanya mendapat 51 undi dan veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah dengan 23 undi, setakat 9.40 malam ini.

Bagi jawatan timbalan presiden pula, Datuk Seri Mohamad Hasan meraih 75 undi berbanding Tan Sri Annuar Musa yang mendapat 55 undi, setakat 9.42 malam ini.

Ada 191 bahagian Umno di seluruh negara dengan 146,000 perwakilan mengundi sejak pagi tadi dan proses mengundi tamat kira-kira 5 petang di sesetengah bahagian.

Pemilihan Umno ditangguhkan sejak 2016 bagi membolehkan parti itu menumpukan perhatian kepada pilihan raya umum ke-14 pada 9 Mei lalu.

Jawatan presiden Umno menjadi tumpuan, selepas Datuk Seri Najib Razak melepaskan jawatan itu pada 12 Mei lalu atas kekalahan parti itu dan Barisan Nasional pada 9 Mei lalu.

Jawatan presiden Umno menyaksikan pertandingan 5 penjuru antara Zahid, Khairy, Razaleigh dan 2 calon kurang dikenali, Mohamed Iqbal Maricair serta Yusof Musa @ Jamaludin.

Ini adalah kali pertama jawatan presiden dipertandingkan sejak pemilihan pada 1987 yang memecahbelahkan parti itu, di mana Razaleigh kalah tipis 43 undi kepada Tun Dr Mahathir Mohamad.
Previous
Next Post »
loading...