Get $25 free
loading...

Agenda Memburukkan Imej Islam

Memburukkan Imej Islam
======== 
1. Empat remaja iaitu Low Shi Haur, 21; Tan Khim Siang, 19, dan dua lagi yang berusia 16 serta 17 tahun telah ditahan atas pertuduhan membunuh Mak Nyah. Ketika berita kejadian bunuh ini dilaporkan media, ramai yang memberikan persepsi buruk terhadap Islam. 

2. Terkadang ia sudah menjadi agenda siber untuk menampilkan Islam dengan imej yang buruk. Perkara ini bukanlah suatu yang baharu. Idea membunuh imej Islam ini telah dilalui oleh para Nabi.

3. Menurut Ibn Abbas, Nabi Nuh telah melalui pengalaman yang sama. Beliau dituduh sebagai gila ketika menyampaikan Islam pada kaumnya. Firaun juga turut menggunakan kaedah yang sama, membina imej negatif terhadap Nabi Musa. Allah merekodkan insiden ini di dalam al-Quran:

قَالَ إِنَّ رَسُولَكُمُ ٱلَّذِىٓ أُرْسِلَ إِلَيْكُمْ لَمَجْنُونٌ

“(Kata Firaun), Sesungguhnya Rasul yang diutuskan kepada kamu itu adalah seorang yang gila.”

4. Malah Rasulullah turut mengalami situasi yang sama. Quraysh berpakat memburukkan imej Rasulullah bagi menjauhkan manusia dari Islam. Baginda disifatkan dengan pelbagai sifat negatif sebagai satu serangan karakter (character assassination) ke atas Rasulullah.

5. Abu Lahab dikatakan berdiri dibelakang Rasulullah dan melaungkan kepada orang disekeliling bahawa “jangan ikut orang gila ini”. Laluan-laluan pintu masuk jemaah haji ditempatkan pemberita palsu yang akan berpesan kepada jemaah haji dari luar supaya jangan dengar kata-kata dari Muhammad. Begitulah bersungguhnya Quraysh memburukkan imej Rasulullah dan Islam.

6. Hari ini perkara yang sama masih berlaku. Terdapat sebahagian media yang dilihat secara konsisten memberikan imej yang negatif terhadap Islam. Apa yang membimbangkan, slot-slot drama terkadang turut membina watak dan plot yang aneh yang secara tidak langsung memberikan persepsi buruk terhadap Islam.

Moga Allah memelihara Islam dan Muslim dari fitnah yang dicipta.

Dr. Ahmad Sanusi Azmi

#CelahGelegar 
Previous
Next Post »
loading...