Get $25 free
loading...

Lebih 100 penduduk DUN Kuala Perlis hidap sakit kronik

Gagal mengawal pemakanan, tidak mengikut masa dan tidak bersenam dikenal pasti punca utama kesihatan mereka terjejas, kata exco.

Kuala-perlis-kronikKUALA PERLIS: Lebih 100 orang penduduk daripada 30 buah kampung dan taman perumahan di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Perlis menghidap penyakit kronik, kebanyakannya akibat diserang strok.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan Negeri, Mat Hassan berkata mereka yang menghidap penyakit kronik itu berumur lebih 40 tahun.

“Amalan gaya hidup tidak sihat seperti gagal mengawal pemakanan dan tidak mengikut masa serta tidak bersenam dikenal pasti antara punca utama kesihatan mereka terjejas,” katanya kepada Bernama di sini, hari ini.

Mat yang juga ADUN Kuala Perlis ditemui dalam program melawat Kampung Tengah di sini bagi menyampaikan sumbangan wang tunai dan makanan kepada sembilan pesakit kronik di kampung tersebut.

Menurutnya, jumlah pesakit berdasarkan laporan pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK).

Beliau menasihatkan orang ramai supaya mengambil berat berkaitan kesihatan diri bagi menghindari penyakit kronik apabila meningkat usia.

Sebanyak RM10,000 diperuntukkan untuk membantu pesakit-pesakit kronik dalam DUN Kuala Perlis yang mula diberikan minggu lepas.


Comments

The views expressed in the contents are those of our users and do not necessarily reflect the views of FMT.

Comments



lagi info di : Gosip Artis Terkini
Previous
Next Post »
loading...