Get $25 free
loading...

Prof Khoo Kay Kim kirim soalan sejarah kepada Nie Ching, ini Kit Siang Tak Mampu Jawab


Kenyataan Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching mengenai mata pelajaran sejarah tidak akan dimasukkan dalam pengiktirafan Sijil Pendidikan Bersepadu (UEC) disifatkan sebagai tidak berasas.

Pakar sejarah, Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim berkata, subjek tersebut perlu ada dalam setiap peperiksaan ataupun sijil bagi memastikan rakyat tidak lupa sejarah penting yang pernah berlaku di negara ini.

Malah, kenyataan tersebut amat mengecewakan kerana sejarah perlu sentiasa diangkat bukan dipinggirkan.     
“Kalau kita tak tahu sejarah, kita tak tahu bagaimana negara ini berkembang dan kemudian menjadi negara bangsa.

“Sejarah sangat penting untuk kita faham tentang diri sendiri. Setiap orang pun ada sejarah keluarga dan sejarah mereka sendiri. Setiap kaum di negara ni pun ada sejarah. Jadi, kenapa sejarah tidak penting dalam pengiktirafan sijil tersebut,” katanya.

Semalam, Nie Cheng menyatakan syarat lulus mata pelajaran Sejarah tidak akan dimasukkan dalam pengiktirafan UEC selaras dengan manifesto PH yang mewajibkan hanya mata pelajaran Bahasa Melayu perlu mendapat kredit (kepujian).

Sementara itu, Kay kim turut mengirim soalan sejarah untuk dijawab oleh Nie Ching.

“Awak (wartawan) tanya beliau tentang kesultanan di negara ini. Bagaimana sistem itu bermula? Contohnya sejarah Raja Lumut sekitar tahun 1730 yang menjadi pemerintah di Selangor pada waktu itu selama 20 tahun. Tetapi tidak gunakan gelaran sultan.

“Kemudian, pada tahun 1766, beliau belayar ke Kota Lumut di Perak dan ditabalkan sebagai Sultan dan Yang Dipertuan Selangor oleh sultan Perak, Sultan Mahmud (atau Raja Kimas) dengan gelaran Sultan Salehuddin dan menamakan jajahan takluk pemerintahannya Selangor. Selepas itu barulah baginda gunakan gelaran sultan itu. Kenapa? biar timbalan menteri pendidikan jawab soalan ini,” katanya. - SH
Previous
Next Post »
loading...