Get $25 free
loading...

Mufti Perlis :PH PERLU MEMBUANG VIRUS PEROSAK INSPIRASI RAKYAT


Oleh: Dr. MAZA

PH PERLU MEMBUANG VIRUS PEROSAK INSPIRASI RAKYAT

Ramai yang ingin melihat dan mengimpikan Negara Malaysia yang cemerlang urustadbir, berintegriti tinggi, pembahagian kekayaan yang adil, kehidupan rakyat yang rukun, harmoni dan damai. Dengan itu akan lahirnya semangat patriotik dan cintakan negara.  Menjunjung perlembagaan dan menghormati apa yang patut dihormati. Untuk inspirasi itulah, rakyat pelbagai kaum dan latar pemikiran berusaha memenangkan Pakatan Harapan (PH). Hari kemenangan mereka merupakan hari kegembiraan rakyat, samaada yang terlibat secara langsung ataupun tidak langsung. Sementara penyokong korupsi menangisi kemenangan itu.

Selepas menang, nampaknya terdapat dalam kalangan pimpinan PH itu mereka yang bukan merupakan pembawa inspirasi rakyat sebaliknya virus yang merosakkan masa depan negara. Mereka sepatutnya menumpukan kepada isu-isu bagaimana mengukuhkan semula rakyat selepas PRU, malangnya mereka sibuk dengan isu yang boleh membawa kepada krisis perkauman dan agama. Sepatutnya ditumpukan kepada urustadbir dan pembentukan sistem pentadbiran yang membawa impak kepada integriti tinggi dan perpaduan kalangan rakyat.

Maka, yang terlibat dengan pengganas LTTE sibuk mahu menghantar pendakwah muslim ke India. Ada pula yang viral 'Melayu sebagai pendatang'. Ada pula yang minta menteri Melayu yang tidak mahu tunaikan hasrat kaumnya letak jawatan. Pelbagai tuntutan yang bersifat pada waktu yang masih di awal kemenangan. Macam-macam lagi tingkahlaku yang membakar perasaan perkauman dalam dada rakyat.

Mereka itu merupakan virus dalam PH yang mesti dibuang segera. Hari demi hari perasaan kecewa dan dendam perkauman mula diserapkan. Dari rasa gembira dengan PH mula menjadi rasisme yang tinggi. Setiap saat kita melihat perasaan ingin bangkit dalam kalangan majoriti rakyat membalas tindak tanduk perkauman mula merebak. Jika tidak dibuang virus-virus ini dalam PH, di bawah pentadbiran baharu ini boleh membawa kepada konflik perkauman dalam negara ini yang sukar diubati nanti. Bak kata pepatah YANG DIKEJAR TIDAK DAPAT, YANG DIKENDUNG BERCICIRAN.

-DR. MAZA
Previous
Next Post »
loading...