Get $25 free
loading...

PRK sg. Kandis: kenapa PAS TIDAK UNDI PH? ini jawapannya


Saya menerima soalan yg agak banyak dari beberapa pihak. Ada dari ahli pas sendiri. Ada dari ahli umno dan atas pagar. Tak kurang juga dari penyokong PH yg mungkin nak siasat apa pendirian Pas mengenai PRK Sg Kandis.

Sya tak mahu jawab bagi pihak Pas. Sbb sya hanya ajk kecil dlm Pas Pusat. Namun saya nak jawab bagi pihak diri saya sendiri. Jika serasi dgn pandangan anda maka kita telah ada persamaan. Kalau tak serasi maka kita saling menghormati perbezaan itu.

Dalam soal PRK sg Kandis. Siapa yg patut kita berikan undi?. Sebelum saya jawab soalan itu perlu kita ingat bahawa dlm PRK Sg Kandis yg masuk bertanding hanya dua penjuru sahaja, iaitu PH dan BN/ Umno. Kedua2nya parti sekular yg sudah pasti menjadi bebanan kpd Islam. Umno telah melakar sejarahnya yg panjang dan kita tahu sikap parti itu terhadap Islam. PH juga telah menanggalkan topengnya dan mempamirkan wajah sebenarnya terhadap Islam. Oleh itu bagi saya undi kita kali ini bukan soal siapa yg kita patut berikan kememangan. Tetapi sebenarnya siapa yg patut kita kalahkan.

Kalau pun kita berikan undi kpd PH itu bukan kerana kita mahu PH menang. Tetapi kerana kita mahu BN kalah. Begitulah sebaliknya. Jika kita berikan undi kpd BN, bukan kita mahu BN menang tetapi kerana kita mahu PH kalah. Siapa pun yg menang mereka tetap bukan parti yg mahu daulatkan Islam. Namun perlu di lihat..antara kedua2 parti yg mendatangkan mudharat kpd Islam itu, manakah yg lebih ringan kemudharatannya?. Ini adalah kaedah fiqh yg telah disepakati oleh ulamak2 fiqh. 

Asalnya setiap kemudharatan itu tidak kira ringan atau pun berat hendaklah dihapuskan. Atas dasar ini lah maka ulamak fiqh mendatang kaedah;  الضرر يزال. Kemudharatan itu hendaklah dihapuskan. Kerana Rasulullah saw bersabda: لا ضرار ولا ضرار. Iaitu tidak ada kemudharatan dan tidak memudharatkan. 

Namun apabila terdapat dua kemudhatan secara serentak dlm satu masa maka ulamak2 fiqh menyelesaikannya dgn kaedah ;الضرر الأشد يزال بالضرار الأخف kemudharatan yg lebih berat hendaklah dihilangkan dengan kemudharatan yg lebih ringan. Atau kaedah الأخف الضرورين iaitu memilih yg lebih ringan kemudharatannya antara dua kemudharatan. 

Jika dilihat antara BN dan PH, pada pengamatan saya PH lebih mendatangkan kemudharatan kpd Islam berbanding BN. Berdasarkan statment2 pimpinan PH kita dapat saksikan sikap mereka terhadap Islam. Lebih2 lagi dlm keadaan parti2 melayu islam dlm PH boleh dikatakan tunduk kepada kehendak DAP, parti yg tidak tersembunyi lagi kebenciannya terhadap Islam. 

Mungkin ada yg bertanya. Apabila kita kalahkan PH dan BN menang, apakah Islam dapat dilaksanakan sepnuhnya melalui kemenangan BN itu?. Sbb itu awal2 tadi saya sudah sebut. Undi kita kali ini bukan soal siapa menang tetapi soalnya siapa yg patut dikalahkan. Memikirkan keburukan yg bakal muncul jika PH menang hendaklah diutamakan daripada memikirkan apakah kebaikan nya jika BN menang. Ulamak fiqh mengatakan; درء المفاسد مقدم جلب المصالح menolak kemudharatan ( kerosakan) hendaklah didahukukan daripada mengambil kemaslahatan.

Kita mengundi BN bukan kerana kita mengiktiraf ideologi umno itu benar tetapi kerana kita mahu PH itu kalah. Kerana kemudharatan yg didatangkan oleh PH jauh lebih merosakkan berbanding BN. Saya fikir tidak sukar untuk melayu muslim yg pernah mengundi PH untuk mengundi BN pada kali ini. Bukannkah dlm PRU 14 yg lepas anda gagahkan tangan mengundi PH walaupun disebalik lambang PKR itu ialah DAP dengan alasan menolak Najib dan BN lebih diutamakan. Kini sampai pula masanya menolak PH adalah lebih aula dan utama. 

Kekalahan PH di PRk Sg Kandis tidak banyak memberi kesan kpd kerajaan Pusat PH. Namun perlu disedari bahawa kekalahan PH disungai kandis bakal menghantar message kpd PH pusat bahawa walaupun mereka sudah menang dan menguasai pusat namun mereka tidak patut menjadi " gajah yg turun minyak". Hormati rakyat, hormatilah Islam dan Bangsa Pribumi Melayu.

Kesimpulannya saya mahu memberitahu kepada pengundi di sg Kandis undilah BN untuk mengalahkan PH.

UMS
LPT to Kuantan
30.julai.2018
Previous
Next Post »
loading...