Get $25 free
loading...

[DAP KENA BELAJAR ASAL USUL] Kenapa ULTRA KIASU seorang itu TIDAK LAYAK jadi menteri




Mengulas mengenai kabinet penuh baharu kerajaan Malaysia, saya fikir PM telah berfikir sedalam-dalam dengan penuh hikmah demi kepentingan rakyat dan negara. Jika tidak masakan begitu lama masa diambil untuk memenuhkan kabinet tersebut.

Apabila barisan kabinet diumumkan, orang lain tidak bising, tidak semena-mena pemuda ultra kiasu seperti cacing kepanasan. Tidak perlulah pemuda ultra kiasu bising. Dah diberi betis nak peha. Ini yang dikatakan kaduk dah naik junjung. Inilah jugak makna ultra kiasu iaitu sangat tidak mahu kalah dan mahu menang sentiasa.

Cuba tanya PM kenapa beberapa calon ultra kiasu yang dikemukakan tidak terpilih. Saya jawab mudah, mereka terlalu rasis, langsung tidak faham cara hidup dan sensitiviti orang Melayu. Meneliti ucapan-ucapan pemimpin yang dicadangkan itu, ternyata ucapannya amat bahaya dalam politik Malaysia.

Kalaulah pemimpin Melayu, terutama UMNO, yang berucap sedemikian rupa, sudah tentu heboh satu dunia. Akan dikutuk habis-habis sehingga tidak muat tempayan.

Begitu juga, cuba teliti ucapan bagaimana ultra kiasu tersebut mengutuk PM dalam bahasa Cina sebelum kempen PRU 14. Saya yang Cina pun tidak boleh terima. Apabila ditularkan ucapan tersebut, masih tidak ada lagi rasa bersalah ultra kiasu ini.

Saya harap ultra kiasu dan kepimpinan mereka, pergilah belajar serba sedikit adat budaya Melayu dan bahasa Melayu. Ingatlah! Negara ini berasaskan kepada sistem kenegaraan Melayu. Suka atau tidak, kita sebagai rakyat Malaysia perlu tahu asal usul negara ini dan tuan asal bumi bertuah ini.

Saya fikir barisan kabinet tersebut sudah terlalu adil. Mengambil kira formula populasi penduduk negara ini bukannya ikut jumlah kerusi yang dimenangi.

Tidak bermakna, ultra kiasu dapat kerusi kedua terbanyak maka barisan kabinet mesti juga kedua terbanyak. Cuba campurkan keseluruhan kerusi Melayu, termasuk kerusi yang dimenangi oleh Pas, Umno dan Warisan. Jadi, itulah hakikat sebenar wakil kerusi kabinet.

Jika formula ini tidak faham, tidak perlulah komen lebih-lebih. Komen ini hanya akan menyakiti hati Melayu. Ingat, Melayu sudah terlalu banyak sangat terluka dengan sifat ultra kiasu parti ini.

Memberikan jawatan Menteri Kewangan kepada ultra kiasu adalah satu anugerah yang sangat besar ertinya. Tidak pernah berlaku dalam sejarah, kecuali selepas negara mencapai kemerdekaan 1957-1959 kepada Lee Hau Shik (HS Lee), dan ketika 1959-1974, kepada Tan Siew Sin.

Bayangkan besarnya kepercayaan Melayu kepada orang Cina menjaga kewangan negara. Masih tidak bersyukur lagi?

Barisan kabinet tersebut begitu mencermin wajah sebenar lanskap politik negara tercinta ini, mewakili 68% bumiputera dan 32% bukan bumiputera.

Daripada 49 Menteri dan Timbalan, 31 Melayu (mewakili 64%) dan 18 bukan Melayu (mewakili 32% bukan Melayu).

Bumiputera mewakili 17 daripada 27 Menteri. 15 daripada 23 Timbalan Menteri. Jika diperincikan mengikut pecahan bangsa, Cina, 5 Menteri, 7 Timbalan. India 2 Menteri, 1 Timbalan. Seterusnya diikuti, 1 Menteri Singh (India), 1 Dayak dan 1 Kadazan (bumiputera).

Barisan kabinet ini jauh lebih “adil” daripada kabinet terdahulu. Bersyukurlah dengan nikmat ini sebelum ia ditarik balik. Jika terlalu ultra kiasu, tidak mustahil nikmat ini ditarik balik.

Sebagai orang Cina, dengan kelebihan kuota Cina dalam kabinet berbanding dahulu, dah lama saya buat kenduri pulut kuning, nasi kunyit. Nak bagi tahu ultra kiasu perlunya kita faham adat dan budaya Melayu.

oleh:
Previous
Next Post »
loading...