Get $25 free
loading...

DAP Akan Tentukan Siapa Jadi Perdana Menteri

DAP adalah kuasa penentu dan sesiapa yang menjadi Perdana Menteri jika Pakatan Harapan perarakan ke Putrajaya akan diputuskan oleh DAP. Mahathir mahu Mukhriz. Tetapi dengan hanya satu kerusi Mahathir tidak mampu untuk menentukan apa-apa. DAP akan menang paling banyak kerusi pada pilihan raya umum akan datang diikuti dengan PKR. Pribumi akan berjuang untuk memenangi lima kerusi, walaupun dengan bantuan daripada pengundi Cina. Mahathir perlu sedar dengan realiti ini, iaitu politik adalah ‘permainan angka’, dan melainkan jika anda mempunyai angka maka anda adalah bukannya sesiapa.

Malah orang tepi jalan pun tahu bahawa DAP akan menentukan siapa yang menjadi Perdana Menteri

Krisis besar bakal meletup dalam Pakatan Harapan. Dan krisis besar ini adalah mengenai siapa yang akan menjadi Perdana Menteri sekiranya Pakatan Harapan melangkah ke Putrajaya. Mengikut konvensyen, parti yang paling banyak kerusi di parlimen mendapat hak untuk menentukan siapa menjadi Perdana Menteri. Dalam kes ini ianya adalah DAP, yang dengan yakin meramalkan ia akan menang lebih daripada 40 kerusi Parlimen berbanding PKR kurang daripada 30 dan kurang daripada sepuluh untuk PPBM dan PAN – untuk memberi mereka sejumlah kira-kira 85 kerusi.

Malah, jika DAP boleh mendapatkan 90% atau lebih undi Cina, yang mereka percaya mereka boleh, maka kerusi parlimen mereka boleh mencecah sehingga 50-55. Tetapi itu bermakna hampir setiap pengundi Cina di Malaysia perlu mengundi DAP. Dan jika DAP boleh meneruskan kempen benci-Umno, benci-Islam, benci-Melayu dan benci-Najib dengan bersungguh maka ianya mungkin akan berlaku.

DAP dan PKR meterai pakatannya dengan Saifuddin Nasution Ismail mengangkat sumpah kesetiaan kepada Lim Guan Eng

Pada masa ini, DAP mempunyai paling banyak kerusi di parlimen manakala Dr Wan Azizah Wan Ismail merupakan Ketua Pembangkang di Parlimen. Dan ini bukan secara kebetulan. Wan Azizah adalah Ketua Pembangkang di Parlimen kerana DAP mahukannya atau membenarkannya untuk jadi Ketua Pembangkang – walaupun parti itu mempunyai kurang kerusi daripada DAP. Dan ia adalah konvensyen bahawa Ketua Pembangkang di Parlimen adalah Perdana Menteri ‘yang menunggu’, sama seperti di UK.

Mesej di sini adalah mudah. Jika Pakatan Harapan membentuk kerajaan akan datang, Wan Azizah akan menjadi Perdana Menteri. Dan mesej yang lain, seperti Dennis Ting katakan di atas, DAP akan menentukan siapa menjadi Perdana Menteri – ‘Melayu yang mana’, sepertimana kata Dennis Ting.

Ada yang mengatakan kita tidak boleh mengagak terlalu banyak ke dalam ini. Mereka berhujah bahawa sebab DAP ‘melantik’ Wan Azizah sebagai Ketua Pembangkang kerana Ketua Pembangkang mestilah Melayu-Islam dan DAP tidak mempunyai calon yang sesuai.

Itu tidak benar. Pada tahun 2004, DAP memenangi 12 kerusi berbanding PAS hanya menang tujuh dan hanya satu untuk PKR. Jadi Lim Kit Siang menjadi Ketua Pembangkang (kerana DAP telah meninggalkan Barisan Alternatif dan tidak lagi ahli pakatan pembangkang). Pada tahun 2008, PKR menang 31 kerusi berbanding DAP 28 dan PAS 23 dan Wan Azizah mengambil alih sebagai Ketua Pembangkang. Pada tahun 2013, DAP mengambil kembali majoriti apabila memenangi 38 kerusi tetapi mereka membenarkan PKR untuk mengekalkan jawatan Ketua Pembangkang. Dan mesej di sini adalah calon PKR adalah Perdana Menteri yang menunggu.

Di dalam pemikiran Kit Siang, pemimpin PKR akan menjadi Perdana Menteri walaupun DAP menang paling banyak kerusi. Dan jika Anwar Ibrahim tidak boleh maka Wan Azizah akan mengambil alih. Itu adalah perkara yang sama yang berlaku di Selangor. DAP mahu Anwar untuk menjadi Menteri Besar Selangor dan kerana Anwar tidak boleh maka DAP mencalonkan Wan Azizah (tetapi KDYMM Sultan menolak beliau).

Mahathir kelihatan berfikiran beliau mengawal pembangkang dengan hanya satu kerusi dan 10 ribu ahli

Tun Dr Mahathir Mohamad, yang bertindak seolah-olah dia adalah Ketua Pembangkang, mahu memutuskan siapa yang akan menjadi Perdana Menteri. Sebab itu beliau mengumumkan di UK bahawa Muhyiddin Yassin akan menjadi Perdana Menteri jika Pakatan Harapan menang pilihan raya umum (tetapi melakukan pusingan U apabila dia sedar dia telah membuat kesilapan). Beliau kemudian berkata, masih terlalu awal untuk membuat keputusan kerana dia tahu sesiapa yang menjadi Perdana Menteri bukan dia yang akan membuat keputusan tetapi akan ditentukan oleh DAP.

Politik adalah permainan angka dan DAP yang mempunyai angka tersebut. Perdana Menteri akan menjadi milik sesiapa dari parti yang mempunyai bilangan kerusi terbanyak . Dan pada masa itu Kit Siang – yang partinya mempunyai bilangan terbanyak- ada dalam fikirannya sebagai Perdana Menteri Malaysia sekiranya Pakatan Harapan menang pilihan raya umum akan datang adalah Wan Azizah. Dan dengan hanya satu kerusi, Mahathir tidak mempunyai kuasa untuk menentukan siapa yang akan menjadi Perdana Menteri (kecuali Pribumi beliau boleh memenangi lebih daripada 50 kerusi pada pilihan raya umum akan datang dan menjadi parti yang paling banyak kerusi).

Wan Azizah adalah calon yang lemah dan ramai yang mengatakan dia tidak sesuai sebagai Perdana Menteri. Dia tidak dapat mengadakan sidang akhbar tanpa seseorang memegang tangannya. Tetapi itu adalah hakikatnya. Kit Siang mahu calon yang lemah. Jika calon yang kuat maka DAP tidak akan dapat mengawal dia. Jadi, jika DAP boleh menang 40-45 kerusi atau lebih, dan PKR sekitar 20-25 kerusi – berbanding kurang daripada 10 kerusi setiap satu untuk PAN dan Pribumi – DAP akan menentukan siapa menjadi Perdana Menteri.

Pada tahun 1965, apabila Singapura berpisah daripada Malaysia, rakyat Malaysia dan Singapura telah diminta untuk memilih sama ada mereka ingin menjadi rakyat Malaysia atau rakyat Singapura. Kit Siang, yang telah berhijrah ke Singapura pada tahun 1960, memilih kewarganegaraan Singapura. Pada tahun 1966, Lee Kuan Yew menghantar Kit Siang kembali ke Malaysia untuk menguruskan DAP, parti yang ditubuhkan hanya dua bulan selepas Singapura berpisah daripada Malaysia.

Wan Azizah dilahirkan di Singapura dan juga berpindah ke Malaysia bersama bapanya. Jadi hubungan ‘keSingapuraan’ antara Kit Siang dan Wan Azizah adalah sangat kuat dan ia sesuai dengan pelan Kit Siang untuk jadikan beliau sebagai Perdana Menteri dengan dia sebagai dia Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Apakah rampasan kuasa akan terjadi jika kedua-dua Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri Malaysia adalah ‘Singapura’.

Mahathir mempengerusikan mesyuarat pakatan pembangkang tetapi kenapa Azmin dan mana Wan Azizah?

Walaupun Mahathir mahu Kit Siang untuk menyokong Mukhriz sebagai Perdana Menteri – yang bukan lagi sebagai Ahli Parlimen – realitinya adalah dengan hanya satu kerusi Mahathir tidak berkedudukan untuk menentukan apa-apa. Pribumi mesti memenangi kerusi kedua terbesar kerusi di Parlimen. Dan jika PKR boleh menang 25-30 kerusi ini bermakna Pribumi mempunyai matlamat untuk sekurang-kurangnya 30-35 kerusi. Walau bagaimanapun, Pribumi terlalu sukar untuk memenangi walaupun lima kerusi pada pilihan raya umum akan datang. Dan persoalannya adakah boleh Mukhriz sendiri memenangi kerusi melainkan mereka meletakkan beliau di kerusi yang selamat di mana mereka boleh bergantung kepada penyokong Cina DAP untuk mengundi?

Jika anda membandingkan Menteri Besar Selangor, Azmin Ali dengan Wan Azizah, beliau setakat ini merupakan calon yang jauh lebih kuat. Tetapi jika DAP sokong Azmin untuk Perdana Menteri ini akan menjadikan dia bertambah kuat dan ini akan membolehkan beliau untuk membunuh Wan Azizah. DAP, bagaimanapun, tidak mempercayai Azmin. Azmin masih bermain ‘belakang’ dengan PAS dan beliau adalah proksi Mahathir dalam PKR. Jadi Azmin telah menunjukkan dia boleh bermain dengan semua pihak pada masa yang sama. Dan Azmin akan meninggalkan DAP jika ia sesuai dengan agenda peribadinya untuk bekerja dengan pihak lain, termasuk Umno dan PAS, dua pihak yang begitu dibenci oleh DAP.

Jadi, DAP akan memutuskan siapa yang akan menjadi Perdana Menteri dan mereka telah memutuskan ia adalah Wan Azizah dengan membenarkan beliau untuk terus menjadi Ketua Pembangkang. Dalam erti kata lain, dalam kes ramai yang tidak perasan, DAP mengatakan bahawa Wan Azizah adalah Perdana Menteri ‘yang menunggu’ dan ia adalah DAP dan tidak ada orang lain yang boleh membuat keputusan itu. Dan jika anda mengatakan Wan Azizah adalah lembap maka Mukhriz adalah lebih lembap.

Mahathir dan Kit Siang sedang ‘berpesta’ di pejabat Mahathir dua hari lepas untuk membincangkan kemasukan Pribumi ke dalam Pakatan Harapan

Sudah tentu, jika Pribumi di akhirnya memenangi 35 kerusi pada pilihan raya umum akan datang (dengan Mukhriz memenangi salah satu kerusi) berbanding dengan PKR 30 dan DAP 40, maka Mahathir boleh menuntut bahawa anaknya dijadikan Perdana Menteri. Sehingga itu berlaku Mahathir perlu bertindak seperti seorang pengikut dan bukan pemimpin. Dengan keadaan semasa hanya satu kerusi yang Pribumi ada mereka bukan berada dalam kedudukan untuk membuat tuntutan. Pertamanya dengan 10,000 anggota Pribumi adalah jauh berbandig dengan ahli Umno 3.5 juta.Ianya dengan sendiri menunjukkan bahawa Mahathir dan Pribumi tidak mendapat sokongan.

Untuk DAP isu ini adalah sangat mudah. Jika DAP sokong Wan Azizah, Azmin akan habis. Jika DAP sokong Azmin, Wan Azizah akan habis. Jadi DAP juga mendapat untuk memutuskan masa depan PKR juga. Dan masa depan DAP bergantung kepada masa depan PKR. Jadi, demi survival DAP, mereka perlu menentukan siapa yang berkuasa dalam PKR. Dengan Wan Azizah yang mempunyai kuasa, mereka boleh menarik Anwar di pihak mereka. Dengan sekiranya Azmin kuasa, Mahathir akan menjadi pembuat keputusan. Anwar berada di penjara dan beliau bukannya ancaman. Mahathir terdesak dan tergesa-gesa jadi beliau akan menjadi sangat tamak.

Ia tidak perlu menjadi genius untuk mengetahui bahawa DAP adalah lebih selamat dengan Wan Azizah daripada dengan Azmin. Dan dengan PKR mempunyai bilangan kedua terbesar kerusi dan Pribumi bergelut untuk terus hidup, DAP tidak perlu layan Mahathir atau Pribumi berlebihan. Dalam pada itu, bagaimanapun, DAP perlu Layan Mahathir dan Pribumi dalam peluang yang amat tipis bahawa mereka boleh mengalihkan sokongan daripada Umno. Adalah lebih baik DAP rapat dengan rakan-rakan dan menjadikan musuh-musuhnya lebih dekat.

Comments

comments



lagi info di : Gosip Artis Terkini
Previous
Next Post »
loading...