Get $25 free
loading...

Mujahit, Mupondan, Mubebal: Menteri Agama patut lindungi hak rakyat majoriti, bukan LGBT


29 Zulkaedah 1439H, Sabtu – Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Mujahid Yusof Rawa sepatutnya memberi lebih tumpuan kepada hak rakyat majoriti di negara ini berbanding tuntutan golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT).
Ketua Wanita Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Dr Norsaleha Mohd Salleh berkata, gesaan Mujahid supaya memberi ruang dan layanan saksama terhadap golongan ini hanyalah menimbulkan kekeliruan dan kecelaruan dalam kalangan rakyat sendiri.
Amalan LGBT itu perkara yang bertentangan dengan agama bahkan dilaknat oleh Allah SWT. Siapa kita mahu membuat perubahan dan menukar persepsi terhadap golongan LGBT?
“Sepatutnya kerajaan dan menteri agama melindungi hak rakyat majoriti untuk rasa selamat, terjamin maruah dan kehormatan dan terpelihara aurat di tempat-tempat awam seperti tandas, surau, dan lain-lain dan bukan sebaliknya.
“Ingat amanah yang kita pegang, amanah rakyat majoriti. Untuk kita memerintah dengan adil dan saksama. Jawatan itu adalah amanah Allah yang akan dipersoalkan di akhirat kelak,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Mengulas lanjut, beliau berkata, kerajaan juga patut lebih memfokuskan kepada penjagaan dan perlindungan hak wanita tulen.
Terutama sekali hak untuk bertudung. Kerajaan perlu panggil majikan dan agensi yang mendiskriminasi wanita ini untuk duduk berbincang,” katanya.
Mujahid semalam menggesa masyarakat tidak mendiskriminasi golongan LGBT, dan meminta mereka diberi peluang sama seperti orang lain untuk pergi ke sekolah, mendapat akses sama rata terhadap kesihatan, bahkan untuk beribadah dan pergi ke mana-mana tempat awam
Malah, beliau turut menyatakan rasa kasihan kerana mereka ditindas di tempat kerja dan ketika ke klinik, sehingga akhirnya mereka tidak bekerja lalu terjebak menjadi pekerja seks.


Previous
Next Post »
loading...