Get $25 free
loading...

Ustaz RORA juga Tegur Tun M - Jangan Keliru antara Sunat, Sunnah


Ketika membaca kenyataan awal Perdana Menteri tentang reformasi pentadbiran agama awal dulu saya menjadi gembira apabila YAB PM mahu menjadikan al-Quran dan hadis sahih sebagai rujukan.

Namun tadi saya diberikan keratan akhbar yang menyedihkan saya apabila membacanya ketika YAB PM mengatakan sunnah boleh diikut dan boleh untuk tidak diikut.

Jangan keliru antara sunat dan sunnah. Sunat itu yang ada pilihan sama ada untuk buat dan tinggal. Jika dibuat dapat pahala. 

Tetapi apabila berbicara tentang sunnah, wajib ke atas Muslim untuk mengiktiraf ia adalah hujah dan mempunyai autoriti dalam agama. Sebab itu kita digelar ahlu sunnah kerana kita mengiktiraf autoriti sunnah sebagai sumber hukum.

Ketika Allah mengarahkan pertukaran kiblat dari Baitulmaqdis ke Baitullah, Allah menjelaskan bahawa arahan menghadap ke Baitulmaqdis itu adalah arahan Allah. Namun tidak ada satu ayat Al-Quran pun yang mengarahkan Muslim menghadap Baitulmaqdis. Pastinya arahan ini dibuat oleh Nabi sallallah alaih wasallam. 
Bila arahan Nabi sallallah alaih wasallam ini diiktiraf sebagai arahan Allah juga, maksudnya hadis itu juga adalah wahyu sehingga ia juga diiktiraf sebagai arahan Allah.

Jelas al-Quran menunjukkan sunnah adalah autoriti dan sumber hukum yang wajib diimani oleh setiap Muslim. Jika tidak, ia membahayakan akidah. 

Saya juga mengharapkan orang agama yang rapat dengan YAB PM dapat memberi nasihat yang betul kepada beliau. 

Namun saya melihat seolah-olah sudah ada pihak agamawan yang menegur beliau kerana Sinar Harian telah membuat pembetulan pada kenyataan PM. (https://ift.tt/2uC8tzC)

Dr Rozaimi Ramle
Previous
Next Post »
loading...