Get $25 free
loading...

Tun M memang Hebat TAPI Bab Agama dia selalu LEMAH, KELIRU



JANGGAL DAN BAHAYA

Kenyataan PM cukup jangal dan amat mengelirukan. Beliau seeloknya berhati-hati dalam mengemukakan pendapat peribadi dalam urusan Agama. Apatah lagi apabila pendapat yg diketengahkan itu mempunyai persamaan unsur dgn golongan Anti Hadith atau Quraniyyun. Inilah dambaan wajah Malaysia Baharu? 

Hakikatnya, Al-Quran dan Hadith Nabi SAW tiada percanggahan sama sekali. Kedua-duanya merupakan sumber perundangan Islam yg disepakati oleh para ulama ASWJ sebaris dgn Ijma dan Qiyas. 

Bukankah Allah SWT menjelaskan bahawa Nabi SAW sendiri tidak bertutur dgn hawa nafsu Baginda semata-mata sebaliknya Baginda bertutur dgn wahyu dari Allah SWT? 

Jika ada sedikit percanggahan sekalipun, para ulama berusaha mencari wajah persamaan antara keduanya berdasar disiplin ilmu yg jelas melalui ilmu tafsir, usul feqh, mantiq, balaghah, nahi soraf dll. 

Kenyataan bahawa ‘hadith boleh diikut. Kalau tidak mahu ikut pun tidak mengapa’ merupakan satu kenyataan yang berbahaya dari beberapa sudut:

1. Kenyataan ini menjustifikasikan keraguan terhadap hadith sbg sumber perundangan Islam yang kedua selepas al-Quran al-Karim. Barangsiapa yang meragui kedudukan hadith sbg sumber perundangan Islam yang kedua maka dia telah menolak sebahagian besar dari keterangan Allah dan RasulNya secara nyata. Situasi ini boleh membawa seseorg itu terkeluar dari Agama Islam. Nauzubillah Min zalik. 

2. Kenyataan ini menjustifikasikan bahawa di dalam hadis2 sahih yg dikumpul para ulama hadith tidak boleh diterima kesemuanya. Saya sendiri pernah diberitahu oleh Kassim Ahmad bahawa kandungan hadith Sahih Al-Bukhari 2/3 darinya adalah TIDAK BETUL dan tidak boleh diterima. Bahkan beliau mendakwa hadith2 berkenaan perlu dinilai kembali. Malang sekali jika TM mengulangi fikrah sebegini. Utk apa kenyataan TM disiarkan bersama-sama dgn gambar tokoh Anti Hadith berkenaan? 

3. Kemungkinan besar TM tersilap dlm mendefiniskan istilah Sunnah dan sunat. Sunnah ialah sesuatu yg disandarkan kpd Nabi SAW samada melalui perkataan, perbuatan dan perakuan. Manakala sunat ialah amalan yg diberi pahala kpd pembuatnya dan tidak diberi dosa jika meninggalkan perbuatan berkenaan. Mungkin TM memaksudkan lafaz Sunnah disini bermaksud sunat. 

Walau bagaimanapun TM tidak wajar membicarakan urusan agama dlm keadaan beliau sendiri tidak mengetahui hakikatnya. Beliau seeloknya terlebih dahulu memohon pencerahan dari para ulama sebelum mengeluarkan kenyataan sebegini. 

Ingatlah bawa kekuasaan Firaun tidak menjadikan dia seorang yang benar. Kekayaan Qarun  tidak menjanjikan dia seorang yang terselamat dari azab. Kehebatan dajjal tak menjadikan dia terselamat dari kekufuran. Inikan pula kita manusia yang biasa. Allahu Allah! 

Usahlah mengampu disebalik kebatilan! Mudah-mudahan Allah SWT sentiasa menghidayahkan hati kita Ke arah apa yang disukai lagi diredhaiNya.

- Ustaz Zamihan Al-Ghari

Previous
Next Post »
loading...