Get $25 free
loading...

Rais kata ada "kuda hitam" mahu jadi Speaker Dewan Rakyat, Patut lain macam komen puak PKR


NILAI: Bekas Penasihat Sosio Budaya Kerajaan, Tan Sri Dr Rais Yatim, menyerahkan kepada kerajaan berhubung pemilihan calon Speaker Dewan Rakyat.
"Saya tidak dapat jawab mengenai isu calon kerana semuanya terserah kepada Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.
"Namun mungkin di sebalik beberapa pandangan yang wujud sehari dua ini, ada pula 'kuda hitam' yang lain kita pun tidak tahu," katanya selepas Syarahan Pembudayaan di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) di sini, hari ini.
Bagaimanapun, Dr Rais berkata jika ditakdirkan menjadi Speaker Dewan Rakyat yang baharu, beliau terima arahan itu dengan hati terbuka.
"Saya menurut perintah saja jika kerajaan minta saya berkhidmat di situ tetapi jika 'kuda hitam' lain yang menang saya tidak akan berkecil hati dan beri laluan kepada individu terbabit," katanya.
Bekas menteri yang juga wakil daripada Parti Pribumi Malaysia Bersatu (PPBM) itu, menjadi antara calon yang disebut sebagai Speaker Dewan Rakyat baharu.
Sementara itu apabila diminta mengulas mengenai pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC), Dr Rais berkata, perkara itu memerlukan penelitian yang lebih mendalam terlebih dulu.
Katanya, selain perlu diputuskan oleh kabinet, perkara itu juga perlu mendapat pandangan daripada pelbagai pihak termasuk warga pendidik serta masyarakat.
"Kita perlu mengambil kira pandangan mengenai perkara ini daripada pelbagai sudut seperti matlamat pengiktirafan atau bagaimana kedudukan Bahasa Melayu serta sistem pendidikan negara pada masa akan datang.
"Sebab itu perkara ini perlu diperhalusi kesannya kerana ini adalah Malaysia dan bukan Taiwan," katanya.
Previous
Next Post »
loading...