Get $25 free
loading...

Muhajid, MENTERI SEMUA AGAMA: Jangan ada lagi gelaran kafir harbi, zimmi

Mujahid Yusof Rawa berkata warganegara mesti dilindungi setiap haknya meskipun berbeza agama.
Segelintir golongan agama diingatkan agar tidak lagi mengklasifikasikan warganegara bukan Islam sebagai kafir harbi dan zimmi kerana sikap itu bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan yang melindungi hak semua kaum tanpa mengira agama dan budaya.
Menteri di Jabatan Perdana Datuk Mujahid Yusof Rawa berkata, istilah tersebut tidak sesuai diguna pakai kerana Malaysia bukan lah negara Islam sepenuhnya.
“Segelintir orang Islam akan ada masalah apabila bergaul dengan masyarakat sebab mereka sibuk nak tentukan individu itu kafir harbi dan individu satu lagi itu zimmi.
“Tidak ada dah semua itu, yang ada hanyalah konsep warganegara yang mesti dilindungi setiap haknya meskipun berbeza agama,” katanya ketika merasmikan seminar Ekstrimis Takfiri dan Kewujudan Perpecahan dalam Dunia Islam di Universiti Malaya hari ini.
Turut sama hadir, Presiden Asia West East Center (Asia We), Prof Syed Farid Alatas; Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) Mohd Azmi Abdul Hamid dan Pengarah Sekretariat Himpunan Ulamak Asia Abdul Ghani Shamsudin. - fmt
MENTERI SEMUA AGAMA




Previous
Next Post »
loading...