Get $25 free
loading...

[Dasar liberal PH] Prof Teo Kok Seong: Ramai pihak ambil kesempatan TERMASUK yang RASIS, KOMUNIS


Dasar liberal dan kebebasan bersuara yang digalakkan kerajaan baharu PH didakwa menyebabkan ramai pihak mengambil kesempatan.

Ketua Kluster Sejarah, Warisan dan Sosio Budaya Majlis Profesor Negara, Prof Datuk Dr Teo Kok Seong berkata, ini termasuklah tindakan segelintir pihak mengeluarkan kenyataan yang boleh menjejaskan hubungan kaum dan membangkitkan kemarahan khususnya orang Melayu.

Beliau berkata, antaranya ialah isu pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC), kenyataan menteri mengenai kedatangan orang India di Tanah Melayu serta pengiktirafan komunis dalam sejarah negara.

Cukup menyedihkan apabila akhir-akhir ini terdapat banyak sangat kenyataan daripada orang bukan Melayu yang menyakitkan hati orang Melayu. Ini semua kerana kerajaan baharu ini menggalakkan dasar liberal.

“Maksudnya, mereka galakkan rakyat bebas bersuara dan galakkan perubahan. Galakan itu telah menyebabkan pihak tertentu mengambil kesempatan dengan membangkitkan isu sensitif,” katanya kepada Sinar Harian.

Kok Seong berkata, semua pihak perlu bertekad menghentikan semua perkara yang boleh jejaskan hubungan kaum di negara ini lebih-lebih lagi menjelang bulan kebangsaan.

Saranan saya kepada pemimpin tertinggi kerajaan yang rata-ratanya Melayu, khususnya perdana menteri dan timbalan perdana menteri, mereka harus lebih tegas menegur pemimpin DAP yang nampaknya sekarang agak lantang menuntut pelbagai perkara,” katanya.

Menurutnya, tidak salah sekiranya kerajaan ingin membawa dasar yang lebih liberal tetapi harus dilakukan secara perlahan-lahan.

Ini tidak sampai tiga bulan mereka memerintah nampak sangat dah besar kepala. Ini cukup berbahaya kepada hubungan etnik.

“Kalau nak lebih saksama dari banyak segi, ia harus dibuat perlahan-lahan. Tak boleh mendadak seperti sekarang supaya orang Melayu tak terkejut dan marah,” katanya.
Previous
Next Post »
loading...