Get $25 free
loading...

Rupa ini punca Gabenor Bank Negara meletak jawatan



Gabenor Bank Negara Malaysia merupakan salah satu jawatan ekonomi yang paling tertinggi di Malaysia. Gabenor BNM adalah ketua bagi seluruh institusi kewangan di malaysia. Gabenor ini menjalankan tugasnya dan hal ehwal bank mengikut dasar yang di tetapkan oleh lembaga pengarah iaitu BNM. Di dalam seksyen 15 (1) Akta bank negara Malaysia 2009 telah memperuntukkaan bahawa gabenor ini hendaklah dilantik oleh Yang di Pertuan Agong dan juga timbalan gabenor oleh kementerian kewangan ll yang bertanggjawab terhadap kewangan negara Malaysia.

Sedikit info tambahan:
Tan Sri Dato Seri Utama Dr.Muhammad bin Ibrahim adalah Gabenor Bank Negara malaysia yang ke 8. Beliau telah menggantikan Tan Sri Dato Seri Dr. Zeti Akhtar Aziz Yang telah pun bersara pada tahun 2016.


Muhammad Ibrahim menyertai Bank Negara Malaysia pada tahun 1984 dan kemudiannya telah dilantik sebagai timbalan Gabenor BNM pada jun tahun 2010. Muhammad Ibrahim juga merupakan jawatankuasa di dalam Penstabilan Kewangan dan polisi Monetari.

Semasa beliau berkhidmat di dalam BNM beliau juga ada memegang beberapa jawatan dalam badan kerajaan dan juga Syarikat seperti Ahli lembaga Pengarah petroliam Nasional Berhad (Petronas) pada tahun 2010 dan Ahli lembaga pengarah kumpulan Wang persaraan (KWAP) pada tahun 2012. Sewaktu krisis kewangan Asia pada tahun 1997, beliau adalah pengarah Urusan Danamodal National Berhad, sebuah agensi untuk tujuan permodalan semula.
Sila tonton video:


lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW
Previous
Next Post »
loading...