Get $25 free
loading...

Rafidah, Ratu AP

Share This:

Ini adalah empat Menteri Perdagangan untuk lebih daripada 30 tahun dari tahun 1978 hingga 2008:

Tun Dr Mahathir Mohamad: 3 tahun dari tahun 1978 hingga 1981

Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail: 3 tahun dari 1981 hingga 1984

Tengku Razaleigh Hamzah: 3 tahun dari 1984-1987

Rafidah Aziz: 21 tahun dari 1987 hingga 2008

Ya, mereka adalah empat Menteri Perdagangan untuk lebih dari 30 tahun dan selama 21 tahun daripada 30 tahun itu, Rafidah yang mengendalikan Kementerian itu dan bahkan Perdana Menteri juga tidak dapat campur tangan dalam apa yang dianggapnya sebagai domain peribadinya.

Tetapi pada tahun 2005 barulah dunia di luar industri motor mendapati bahawa Kementerian Perdagangan sebenarnya adalah mesin pencetak wang, walaupun mereka dalam industri motor sudah tahu mengenainya sejak 1970-an.

Inilah yang dilaporkan The Sun Daily pada 18 Januari 2016:

Ia adalah satu rahsia terbuka bahawa Open Approved Permits (AP) untuk mengimport kenderaan asing ke negara ini adalah ‘cash cow’ kepada pemegang permit. Kekurangan ketelusan dan kebertanggungjawaban bagaimana pemegang AP dipilih telah membawa kepada sistem yang terbuka kepada penyalahgunaan.

Kontroversi yang berkaitan dengan AP, yang pada awalnya dikeluarkan pada tahun 1970-an untuk menggalakkan penyertaan bumiputra dalam industri kereta terpakai, ‘meledak’ pada tahun 2005 apabila mendapati bahawa segelintir individu memonopoli perniagaan AP. Telah dilaporkan bahawa antara beberapa ‘Raja AP’ adalah Tan Sri SM Nasimuddin SM Amin, Tan Sri Syed Azman Syed Ibrahim dan Datuk Seri Mohd Haniff Abdul Aziz.

Mereka secara kolektif menerima 33,218 AP, iaitu sekitar 50.1% daripada jumlah 66,277 untuk 2004 dan 28,283 AP atau 41% daripada 68,330 untuk 2005 sahaja, mengikut senarai yang dikeluarkan oleh kerajaan. Menurut dokumen itu, empat ‘Raja AP’ memperoleh pendapatan RM1 bilion setahun hanya dari penjualan AP.

Walau bagaimanapun, sistem AP yang diperkenalkan untuk membantu usahawan bumiputra dalam perniagaan automotif telah memakan diri, dengan beberapa yang menukarkan lesen untuk mendapatkan keuntungan yang cepat. AP Terbuka ini dianggap sangat lumayan dan boleh dijual semula sehingga RM50,000 setiap permit bergantung pada model kereta.

Ya, empat ‘Raja AP’ menerima RM1 bilion setahun dari kuota AP mereka. Tetapi jika anda berada dalam industri motor maka anda akan tahu bahawa empat ‘Raja AP’ sebenarnya mempunyai seorang ‘Ratu’ yang membuat keputusan dan bahawa empat ‘Raja AP’ ini hanyalah proksi ‘Ratu’, iaitu ‘Iron Lady’. Dan ‘Ratu’ itu adalah Rafidah Aziz yang menguasai Kementerian itu selama 21 tahun dan bahkan Perdana Menteri juga tidak mempunyai kuasa ke atasnya.

Perniagaan AP dianggarkan bernilai RM2 bilion setahun di mana separuh daripada itu atau RM1 bilion pergi kepada empat orang Melayu. Dan Rafidah juga mendapat habuan daripada itu. Hanya dari AP sahaja Rafidah dikatakan bernilai RM8 bilion. Dan masih terdapat perniagaan ‘borang merah jambu’ yang dikawal Rafidah.

Dalam artikel semalam, ‘Rafidah dedahkan bahawa Mahathir korup’ (http://ift.tt/2HgoWNP), kami berkata:

Rafidah tidak sepatutnya mempengerusikan mesyuarat itu langsung dan bukannya sekadar melangkah keluar apabila jawatankuasa itu membincangkan kelulusan saham kepada menantunya. Rafidah bagaimanapun mempertahankan tindakannya dengan mengatakan bahawa beliau terpaksa mempengerusikan mesyuarat itu kerana jawatankuasa itu juga membincangkan kelulusan saham kepada anak lelaki Mahathir dan Mahathir telah mengarahkannya untuk memastikan bahawa jawatankuasa itu meluluskan saham itu kepada anaknya.

Ya, Rafidah bukan sahaja mengendalikan kuota AP tetapi juga peruntukan saham syarikat awam. Bagi setiap penyenaraian baru, bahagian saham tertentu akan dikhaskan untuk Bumiputera untuk memenuhi aspirasi Dasar Ekonomi Baru (DEB). Dan Rafidah memutuskan Bumiputera mana yang mendapat saham itu. ‘Borang merah jambu’ adalah perniagaan yang besar dan jutawan dicipta dari ‘borang merah jambu’ itu sahaja. Dan Rafidah mempunyai kuasa untuk menentukan siapa yang menjadi jutawan.

Rafidah mempunyai kuasa untuk memutuskan siapa yang mendapat saham syarikat awam atau IPO dan bahkan Perdana Menteri juga memerlukan bantuannya untuk mendapatkan saham untuk anak-anaknya. Kerana beliau memegang rahsia Perdana Menteri, beliau yang mempunyai kuasa ke atas PM itu dan tiada siapa yang dapat menyentuhnya walaupun mereka tahu beliau membuat berbilion-bilion daripada saham dan AP. Akhirnya, dengan kuasa yang diberikan kepadanya, beliau memutuskan siapa yang mendapat AP bernilai RM2 bilion setahun dan bahkan Perdana Menteri tidak boleh masuk campur.

Tulisan asal oleh:
Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today, 7 Mac 2018

Link asal artikel:
http://ift.tt/2tr8ZSP

-PRU14.TV

Comments

comments



lagi info di : Gosip Artis Terkini
Previous
Next Post »
loading...