Get $25 free
loading...

Masa Di Mana Kit Siang Gelar Mahathir Buaya Yang Paling Besar Dalam Rasuah

Share This:

(Malaysian Chinese News) – Kedudukan kita dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) terus menurun. Ketua SPRM mendakwa ianya tidak adil kerana beliau telah bekerja keras untuk menghapuskan rasuah. Beliau juga menentang cadangan bahawa Malaysia sepatutnya mempunyai sistem kedudukannya sendiri.

Dalam hal ini, penulis ini mesti memuji kemajuan yang dibuat oleh SPRM. Sekurang-kurangnya kita telah melihat pegawai-pegawai kanan kerajaan disiasat atau ditangkap pada tahun-tahun kebelakangan ini. Contoh yang baik ialah pemenjaraan bekas Menteri Besar Selangor berkaitan dengan banglo mewahnya dan penyiasatan ke atas ketua menteri Pulau Pinang kerana membeli banglo dengan harga yang rendah.

Apabila CPI (2017) diumumkan, orang dari pelbagai parti menyerang satu sama lain. Parti pembangkang mendakwa bahawa parti pemerintah semakin korup manakala yang lain percaya bahawa Selangor dan Pulau Pinang juga merupakan punca kejatuhan CPI. Sebagai contoh, Menteri Besar Selangor memberi projek yang diswastakan berjumlah RM30 bilion kepada syarikat RM2 beberapa tahun yang lalu dan juga projek kontroversi terowong dasar laut bernilai RM6.3 bilion Pulau Pinang itu.

Apa yang masih diingati adalah pada masa Pakatan Rakyat, Kit Siang dan Pakatan berulang kali memanggil Mahathir sebagai buaya terbesar dalam rasuah. Malah sekarang, orang masih boleh membaca tuduhan sedemikian di Internet yang dibuat oleh Pakatan Rakyat atau Pakatan Harapan serta penyokong mereka.

Pada masa ini, penulis ini mesti mengucapkan terima kasih kepada Kit Siang kerana mengawasi Mahathir sepanjang 38 tahun yang lalu. Beliau telah bekerja keras dalam mengumpulkan dana, membuat ucapan, mengedarkan risalah, menerbitkan buku, memulakan akhbar parti The Rocket dan akhirnya membuat blog dan portal peribadinya untuk mengingatkan orang ramai supaya berhati-hati dengan Mahathir. Beliau menangani kroni dan penyokong Mahathir supaya Malaysia tidak dikuasai oleh Mahathir secara bersendirian.

Saya masih ingat Kit Siang membuat janji bahawa sebaik berkuasa, Suruhanjaya Siasatan Diraja akan ditubuhkan untuk menyiasat skandal RM100 bilion Mahathir. Saya masih muda ketika itu dan sangat berharap. Kasihan bahawa dengan penubuhan Pakatan Harapan, Kit Siang tidak berkesan dalam menghentikan Mahathir.

Kini kedua-dua musuh ini bekerjasama untuk mengambil alih kerajaan. Seorang adalah yang paling korup dan seorang lagi anti-rasuah. Sekiranya mereka berkuasa, yang korup akan terus korup tetapi adakah yang anti-rasuah itu akan terus memerangi rasuah?

Kita tidak lagi mendengar Kit Siang bercakap mengenai cerita lama Mahathir. Beliau tidak lagi kisah walaupun keluarga Mahathir masih memiliki 489 syarikat di negara ini atau pengumuman oleh Suruhanjaya Siasatan Diraja sebanyak RM31.5 bilion dalam kerugian forex. Kita telah melihat pegawai Pulau Pinang dan Selangor yang memandu kereta mewah dan tinggal di rumah-rumah mewah. Malah, Kit Siang telah mengalu-alukan golongan muda untuk menikmati kemewahan.

Memandangkan pilihan raya semakin hampir, Pakatan Harapan semakin kuat. Mahathir yang menurut Kit Siang memperibadikan rasuah telah membuat kemunculan semula. Dunia sekarang mempunyai persepsi dan tafsiran yang berbeza mengenai Mahathir serta usaha yang dibuat oleh Kit Siang.

Hari ini mulut Kit Siang ditutup oleh buaya terbesar Malaysia dalam rasuah. Rakyat mempunyai tanggapan mereka sendiri sama ada ini adalah salah satu sebab yang menyebabkan CPI Malaysia jatuh.

Tulisan asal oleh:
Malaysia Today, 5 Mac 2018

Link asal artikel:
http://ift.tt/2oRNmFK

-PRU14.TV

Comments

comments



lagi info di : Gosip Artis Terkini
Previous
Next Post »
loading...