Get $25 free
loading...

TMJ beri amaran jangan lobi bawa masuk pengajar Islam asing

Pendidikan Islam di negeri itu mesti mematuhi garis panduan Majlis Agama Islam Johor dan Jabatan Agama Islam Johor.

Tunku-Ismail-Ibrahim-johor-2PETALING JAYA: Tunku Mahkota Johor (TMJ) Tunku Ismail Sultan Ibrahim memberi amaran jangan ada pihak cuba melobi pegawai kerajaan dengan tujuan untuk membenarkan sukatan pelajaran dan tenaga pengajar luar negara di bawa masuk ke Johor.

Tunku Ismail berkata ini termasuklah membawa pegawai Jabatan Agama Islam Johor (JAINJ) pergi bercuti.

“Saya mahu pendidikan agama Islam dalam semua institusi pengajian Islam di Johor termasuk pusat-pusat pendidikan swasta mematuhi semua syarat serta garis panduan yang ditetapkan oleh JAINJ dan Majlis Agama Islam Johor (MAINJ), khususnya dalam aspek melibatkan silibus pendidikan dan pengajaran di setiap institusi tersebut.”

Tunku Ismail mahu tenaga pengajar dan warga kerja pusat pendidikan berkenaan diambil dari kalangan lulusan terpilih daripada Kolej Pengajian Islam Johor (Marsah) atau Maahad Tahfiz Johor (MTNJ) bagi memastikan mutu pendidikan Islam di negerinya terpelihara.

Pada Oktober 2017, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar mengeluarkan arahan melarang JAINJ berurusan dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) selepas Sultan Ibrahim dilaporkan berkata agama dalam bidang kuasa negeri seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Pada November, Johor melarang Mufti Besar Zimbabwe Ismail Menk dan penceramah popular Haslin Baharim dari menyampaikan kuliah agama di negeri itu selepas ucapan mereka didapati mengandungi unsur yang dianggap menjejaskan perpaduan dan keharmonian antara kaum.

JAINJ berkata semua kuliah yang disampaikan di negeri itu akan dipantau bagi memastikan ia tidak mengandungi unsur atau pendapat yang boleh membawa kepada perpecahan.


Comments

The views expressed in the contents are those of our users and do not necessarily reflect the views of FMT.

Comments



lagi info di : Gosip Artis Terkini
Previous
Next Post »
loading...