Get $25 free
loading...

Robert Kuok Mahu Cina Memerintah Malaysia

Share This:

Agenda Robert Kuok adalah menggantikan kerajaan yang diterajui Umno dengan kerajaan yang diketuai oleh DAP. Tetapi untuk ini berlaku, mereka memerlukan Tsunami Melayu. Jadi ia harus menjadi wajah Melayu yang memenangi hati dan minda orang Melayu dengan orang Cina yang menarik tali yang tersembunyi di belakang. Ho Kay Tat telah diminta untuk bercakap dengan Jahabar Sadiq dan mengkaji bagaimana The Malaysian Insight boleh digunakan untuk menyampaikan agenda Cina. Dan dengan penglibatan Faridah Begum yang memberi mereka kelebihan tambahan kekebalan daripada tindakan jenayah.

Robert Kuok, orang terkaya di Malaysia dan terkaya di Asia Tenggara, mula membina empayar perniagaannya sejak tahun 1950-an, sebelum Merdeka dan sebelum pelancaran Dasar Ekonomi Baru Malaysia (DEB). Menjelang tahun 1960-an, Kuok sudah menjadi jutawan dan ‘Raja Gula’ di Malaysia – dan hari ini dia bernilai lebih daripada AS $ 15.3 bilion.

Banyak monopoli dan nikmat yang Kuok terima daripada kerajaan perikatan Umno sejak zaman Tunku Abdul Rahman menjadi asas untuk penciptaan kekayaannya. Malah, ia adalah kerana Umno maka Kuok menjadikannya berjaya walaupun dia mahu dunia percaya, sebagaimana yang ditulisnya dalam memoirnya, ia hanya kerja keras dan DNA Cinanya yang menjadi sebab dan bukan kerana dia adalah seorang kroni Pemimpin Umno.

Apabila DEB dilancarkan pada tahun 1970, Kuok sangat menentangnya dan beliau secara terbuka memberitahu para pemimpin Umno perkara itu. Inilah yang dilaporkan oleh Straits Times (Singapura) pada 4hb Disember 2017:

Dalam buku itu, Encik Kuok mengkritik secara jelas dasar layanan istimewa pada Bumiputera di Malaysia, dan berkata beliau telah membuat satu “cubaan kuat untuk mempengaruhi perjalanan sejarah” negara tetapi gagal.

“Kereta api negara telah diletakkan di landasan yang salah,” tulis Kuok, merujuk kepada mesyuarat persendirian pada September 1975 dengan bakal Perdana Menteri Hussein Onn . Semasa pertemuan itu, Tun Hussein berkata beliau tidak boleh “menjual formula saya (Mr Kuok)” untuk menghapuskan dasar pro-Melayu “kepada rakyatnya”.

Memoir Robert Kuok bercakap tentang ketuanan Cina

Kuok percaya keunggulan Cina dan tidak teragak-agak untuk mengatakan begitu dalam memoirnya, seperti yang dilaporkan oleh South China Morning Post (SCMP):

Orang Cina di luar negara membuat sumbangan besar kepada Asia Tenggara. Mereka adalah wira-wira tanpa nama di rantau ini: lelaki dan wanita miskin yang berhijrah dan menyerang jalan ke hutan, mengakses kekayaan balak; Pekerja Cina yang menanam dan menoreh getah, yang membuka lombong timah, yang menjalankan kedai runcit kecil. Ia adalah pendatang Cina yang menangani tugas Herculean ini, dan mewujudkan ekonomi baru di sekeliling mereka. Orang Cina yang membantu membina Asia Tenggara. Orang India juga memainkan peranan besar, tetapi orang Cina adalah kekuatan dominan dalam membantu membina ekonomi.

Majoriti orang Cina di luar negara adalah orang-orang yang bermoral dan beretika yang mempraktikkan cara yang adil dan memiliki sifat perkadaran. Saya akan mengakui bahawa jika mereka benar-benar tidak mempunyai wang, mereka akan melakukan apa sahaja untuk mendapatkan modal pertama mereka. Tetapi apabila mereka mempunyai modal, mereka berusaha keras untuk bangkit dari masa lalu dan memajukan reputasi mereka sebagai ahli perniagaan etika yang benar-benar bermoral. Mengapa orang Cina di luar negara bertahan, menyesuaikan diri dan berkembang di Asia Tenggara? Saya katakan jawapannya terletak pada kekuatan kebudayaan Cina yang hebat. Apabila mereka meninggalkan tanah air mereka, Cina di luar negara mengekalkan budaya China di sumsum tulang mereka.

(SCMP, 26 November 2017. http://www.scmp.com/week-asia/opinion/article/2121085/chinese-most-amazing-economic-ants-earth-robert-kuok-memoirs)

Pada dasarnya, Kuok menyuarakan apa yang kebanyakan orang anti-Umno atau anti-Melayu Cina DAP mengulangi dalam media sosial: iaitu, orang Cina yang membangunkan Malaysia, dan jika tidak kerana orang Cina, Malaysia masih menjadi hutan dan orang Melayu masih hidup atas pokok.

Apabila Pasukan A dan Pasukan B bertembung, Robert Kuok menyokong Pasukan B supaya Umno dapat hancur

Apabila Umno berpecah pada tahun 1987, Kuok memainkan peranan penting dalam membiayai ‘Team B’. Kuok percaya bahawa perpecahan Umno akan menjadikan Umno lemah dan oleh itu baik untuk kaum Cina. Ketika Umno berpecah lagi pada tahun 1998, Kuok dengan cepat berpindah untuk membiayai kumpulan yang bertentangan dengan kerajaan dengan harapan persengketaan dalaman akan membantu menjatuhkan Umno. Apa-apa pun yang menjamin kemusnahan Umno mendapat sokongan kewangan Kuok.

Pada 2014, apabila Umno akan berpecah sekali lagi, buat kali ketiga South Post Morning Post (SCMP) milik Kuok, yang diperolehnya pada 1993, memainkan peranan 1MDB untuk memberi sokongan kepada ANC (Kempen Anti Najib). SCMP adalah antara media asing yang menyerang secara melampaui isu 1MDB dengan harapan bahawa pada tahun 2015 Umno akan berada dalam keadaan sedemikian rupa, ia tidak lagi relevan dan kerajaan Barisan Nasional yang dipimpin oleh Umno akan digantikan oleh Pakatan Harapan yang diketuai oleh DAP .

Pendek kata, apabila ada persengketaan dalaman dalam Umno atau Melayu yang melawan Melayu, wang Kuok akan muncul untuk membantu membiayai pertempuran kerana orang Melayu yang berpecah atau Umno yang terbahagi memberi manfaat kepada kaum Cina. Kuok percaya bahawa Malaysia dan Asia Tenggara wujud kerana orang Cina dan oleh itu kaum Cina dan bukan orang Melayu harus memerintah Malaysia. Dan dia percaya ini lebih daripada 70 tahun sejak Perang Dunia Kedua dan tidak pernah menyembunyikan fakta itu.

Apabila Tun Dr Mahathir dan Anwar Ibrahim bertempur, Robert Kuok menyokong pergerakan Reformasi anti-Umno

Kuok percaya bahawa sejak tahun 2008 tsunami Cina telah memungkinkan perubahan ini dari kerajaan Melayu kepada kerajaan China. Sekalipun tidak mungkin untuk melihat kerajaan China di Malaysia, sekurang-kurangnya kerajaan yang dikuasai Cina atau yang didominasi oleh Cina mungkin. Tetapi ia akan memerlukan wajah orang Melayu dengan orang Cina sebagai kuasa sebenar tetapi di belakang tahta. Ini berdasarkan kepercayaan Kuok, seperti yang dikatakannya dalam memoirnya, bahawa walaupun British menjalankan pentadbiran Malaya pada zaman pra-Merdeka, ia adalah orang Cina yang benar-benar menjalankan ekonomi negara dan bukannya orang Inggeris.

Pada April 2016, Kuok menjual kepentingannya dalam SCMP dan tidak lagi mempunyai kawalan editorial. Apabila The Malaysian Insight dilancarkan tahun lepas, Kuok melihat ini sebagai peluang yang baik untuk menggunakan apa yang sebenarnya dibangkitkan The Malaysian Insider untuk meneruskan kempen anti-Umno. Kuok kemudian menawarkan untuk membantu membiayai The Malaysian Insight dengan syarat bahawa Ho Kay Tat akan menjadi ketua pengarang de facto.

Kuok tahu bahawa kawalan media adalah penting tetapi ia tidak boleh menjadi media yang dikuasai oleh China jika mereka mahu memenangi hati dan minda orang Melayu dan memastikan Tsunami Melayu dalam pilihan raya umum akan datang. Ia mesti dilihat sebagai media kawalan Melayu dan The Malaysian Insight sesuai dengan bil yang sempurna memandangkan Faridah Begum K.A. Abdul Kader dan adiknya, Jahabar Sadiq, pada prinsip adalah “players”.

Faridah Begum adalah pasangan sempurna untuk Robert Kuok yang boleh menawarkan wajah Melayu serta perlindungan daripada tindakan jenayah kerana pejabat suaminya

Faridah menawarkan mereka kelebihan kedudukan suaminya dalam kerajaan. The Malaysian Insight adalah apa yang orang Melayu akan panggil kebal dari apa-apa bentuk tindakan undang-undang kerana tiada tindakan boleh diambil terhadap sesiapa kecuali ia mendapat lampu hijau dari Pejabat Peguam Negara.

Ho diminta berbincang dengan Jahabar Sadiq, yang memerlukan kira-kira RM50 juta dalam tempoh lima tahun, dan kesepakatan berlaku. The Malaysian Insight kini akan menjadi agenda Pakatan Harapan yang diketuai oleh DAP, iaitu untuk menggulingkan kerajaan Barisan Nasional yang dipimpin oleh Umno. Pada dasarnya, The Malaysian Insight adalah mengenai agenda politik Cina menggunakan wajah Melayu sebagai penyamaran.

Tsunami Cina selesai. Itu berlaku pada tahun 2008. Mereka kini memerlukan Tsunami Melayu jika mereka mahu menggulingkan kerajaan Barisan Nasional yang dipimpin oleh Umno. Dan itu belum lagi berlaku, yang bermakna Barisan Nasional akan memenangi pilihan raya umum akan datang. Oleh itu adalah penting bahawa portal ‘Melayu’ dengan orang Cina tersembunyi di belakang muncul untuk mencetuskan Tsunami Melayu. Dan itu aadalah The Malaysian Insight.

Tsunami Cina selesai dan mereka kini memerlukan Tsunami Melayu untuk menjatuhkan Umno dan menggantikannya dengan DAP

Artikel dan laporan The Malaysian Insight ditulis oleh Tentera Red Bean DAP, kadang kala nama Melayu dikreditkan untuk memastikan mereka tetap ‘patuh’, pemilik The Malaysian Insight dibayar RM2 juta sebulan, sememangnya di luar negeri atas alasan yang jelas. Dan dengan RM2 juta sebulan dalam tempoh lima tahun akan datang, The Malaysian Insight terlalu penting “cash-cow” untuk membiarkannya gagal.

Kuok mengumpul semua ahli perniagaan perniagaan Cina untuk menyertai ANC dan membantu menyingkirkan Barisan Nasional yang dipimpin oleh Umno supaya Pakatan Harapan yang diketuai oleh DAP dapat mengambil alih kerajaan. Sekiranya mereka tidak dapat melakukannya pada pilihan raya umum akan datang, ia tidak akan dapat dilakukan. Jadi ia adalah kes sekarang atau tidak langsung. Dan terdapat banyak orang Melayu dalam Pakatan Harapan yang terlalu bersedia untuk menjadi Ali Baba DAP jika ganjarannya menguntungkan. Dan bagi orang-orang seperti Tun Dr Mahathir Mohamad, ganjaran ini termasuk menyelamatkan empayar perniagaan RM100 bilion dan dinasti politik keluarganya.

Malaysia Today

PENAFIAN : Artikel pendedahan ini adalah diambil sepenuhnya dari laman blog Malaysia Today dengan tajuk asal Robert Kuok Wants Chinese Rule In Malaysia. Segala isi kandungan ini adalah dari penulis blog berkenaan dan pihak pru14.tv mungkin tidak bermaksud sedemikian. Pihak pru14.tv berharap pihak yang dituduh/diceritakan dalam artikel ini tampil membuat penafian jika ini merupakan fitnah dari pihak tak bertanggungjawab keatas dirinya, atau sebaliknya. Terima kasih.

Comments

comments

Related Post



lagi info di : Gosip Artis Terkini
Previous
Next Post »
loading...