Get $25 free
loading...

Kit Siang beritahu penentang Dr M reformasi mustahil dengan BN

Ahli veteran DAP itu berkata kepimpinan Dr Mahathir diperlukan untuk meraih sokongan pengundi Melayu di kerusi-kerusi Parlimen Umno.

lim-kit-siang-mahathirPETALING JAYA: Ahli veteran DAP Lim Kit Siang mengajukan soalan kepada penentang langkah Pakatan Harapan (PH) mencalonkan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri, sama ada keinginan reformasi dapat dipenuhi jika Barisan Nasional (BN) terus berkuasa.

Ketua Ahli Parlimen DAP itu berkata kepimpinan bekas perdana menteri dan presiden Umno dari 1981 hingga 2003 itu diperlukan untuk meraih sokongan orang Melayu di kawasan-kawasan pedalaman.

“Apa gunanya bercakap tentang reformasi institusi dan sistem jika tidak dapat menewaskan Umno dan Barisan Nasional pada pilihan raya umum ke-14?” katanya.

“Tanpa sokongan pengundi Melayu kawasan pedalaman di 73 kerusi Parlimen yang dimenangi Umno pada Semenanjung Malaysia pada pilihan raya umum ke-13, mustahil akan berlaku perubahan politik, dan reformasi institusi dan sistem,” katanya.

Lim berkata demikian dalam satu kenyataan susulan ucapan yang disampaikan di Skudai, Johor malam tadi, dalam penampilan pertamanya sejak pembedahan tumor pada Disember.

Ahli Parlimen Gelang Patah itu berkata keputusan PH memilih Dr Mahathir, 92, sebagai calon sekiranya menang PRU14 bukan untuk menembungkan Dr Mahathir dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada pilihan raya nantu.

Sebaliknya, beliau mendakwa PRU14 ialah pertembungan antara presiden Umno dan rakyat Malaysia.

Beliau tidak menamakan mana-mana pengkritik, namun kenyataan ini muncul ketika kempen #UndiRosak hangat dibahaskan di media sosial. Kempen itu suatu bentuk protes kepada keadaan politik semasa, termasuk langkah pembangkang mencalonkan Dr Mahathir.

Lim berkata PH bukan sahaja mahu menukar kerajaan, tetapi juga melaksanakan reformasi institusi dan sistem.

Beliau berkata ini termasuk memansuhkan undang-undang dan perjanjian yang menyalahi hak asasi yang termaktub dalam Perlembagaan, memulihkan “kebebasan, profesionalisme dan integriti” institusi seperti Parlimen, badan kehakiman, polis, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Suruhanjaya Pilihan Raya.

Beliau mengingatkan Najib mahu mendapatkan semula majoriti 2/3 Parlimen.

Beliau mendakwa sekiranya itu berlaku, rakyat akan terlepas peluang untuk melakukan perubahan melalui proses pilihan raya, dan sukar memenangi pilihan raya umum ke-15 dan seterusnya.


The views expressed in the contents are those of our users and do not necessarily reflect the views of FMT.



lagi info di : Gosip Artis Terkini
Previous
Next Post »
loading...