Get $25 free
loading...

Masa Depan Politik Mukhriz Makin Suram Dari Hari Ke Sehari

Share This:

Pakatan Harapan tidak meletakkan harapan yang tinggi kepada Mukhriz . Malah, mereka tidak fikir mereka boleh menggunakan beliau untuk melawan Najib seperti apa yang mereka lakukan dengan Mahathir. Berbanding dengan Nurul Izzah Anwar, kedudukan Mukhriz lebih rendah dan bahkan Nurul tidak banyak kerenah. Dalam senarai sepuluh teratas yang paling mungkin menjadi Perdana Menteri Pakatan Harapan, Mukhriz tidak termasuk dalam senarai.

Pada 29hb Februari 2016. Pada hari Tun Dr Mahathir Mohamad keluar daripada Umno sebagai bantahan mengenai pemecatan anaknya Mukhriz sebagai Menteri Besar Kedah pada 3hb Februari 2016. Pada 29hb Februari 2016 adalah permulaan bagi pengakhiran untuk dinasti politik Mahathir , dan peluang untuk Mukhriz menjadi Perdana Menteri merudum ke angka sifar.

Apabila Mahathir keluar dari Umno pada 29 Februari 2016 ia sepatutnya menjadi langkah sementara seperti pada tahun 2008, kali terakhir beliau keluar dari Umno. Mahathir berpendapat, sama seperti ketika beliau keluar pada tahun 2008, mereka akan memujuknya untuk kembali kepada Umno. Apabila itu tidak berlaku seperti yang diharapkan oleh Mahathir, dia tidak mempunyai pilihan selain dari menubuhkan partinya sendiri dan mengambil alih sebagai ‘Top Dog’ Pakatan Harapan.

Hari Mukhriz dipecat sebagai Menteri Besar dan Mahathir meletak jawatan dari Umno adalah permulaan bagi penghujung dinasti politik mereka dan dari kerusi Perdana Menteri

Mahathir fikir beliau dan Mukhriz akan dianggap sebagai anugerah tuhan yang dihantar kepada pembangkang. Mereka sangat gembira apabila dia dan Mukhriz menyertai kepimpinan mereka bahawa mereka akan segera mengangkat Mukhriz sebagai Perdana Menteri Pakatan Harapan. Apa yang tidak dijangkakan oleh Mahathir ialah Pakatan Harapan hanya mahu menggunakannya untuk menentang Najib, seperti mana DAP Superman Hew dedahkan.

Pakatan Harapan tidak meletakkan harapan yang tinggi kepada Mukhriz . Malah, mereka tidak fikir mereka boleh menggunakan beliau untuk melawan Najib seperti apa yang mereka lakukan dengan Mahathir. Berbanding dengan Nurul Izzah Anwar, kedudukan Mukhriz lebih rendah dan bahkan Nurul tidak banyak kerenah. Dalam senarai sepuluh teratas yang paling mungkin menjadi Perdana Menteri Pakatan Harapan, Mukhriz tidak termasuk dalam senarai.

Inilah yang Pakatan Harapan benar-benar fikirkan tentang Mahathir dan anak-anaknya, dan menjadikan Mukhriz sebagai Perdana Menteri tidak ada di dalam perancangan

Kemudian ada masalah sama ada Mukhriz boleh memenangi kerusinya atau sama ada dia perlu berhijrah dan bertanding di kerusi majoriti Cina. DAP perlu menghadiahkan Mukrhiz salah satu kerusi mereka dan memberitahu pengundi Cina untuk mengundi beliau untuk dia menang. Apa jenis Perdana Menteri yang beliau akan jadi jika dia tidak dapat memenangi pilihan raya umum?

Mahathir tahu Pakatan Harapan tidak mempunyai rancangan untuk menjadikan Mukhriz sebagai Perdana Menteri. Dan pastinya mereka tidak merancang untuk menjadikan Mahathir Perdana Menteri juga. Pada usianya, jika Pakatan Harapan menjadikan Mahathir sebagai Perdana Menteri, Malaysia akan menjadi bahan ketawa di seluruh dunia. Malah, parti Mahathir sendiri, PPBM, akan melihatnya sebagai bahan jenaka.

“Tumpuan penting adalah memenangi pilihan raya … tidak perlu mengutamakan siapa (calon) Perdana Menteri,” kata Nurul Izzah (BACA SELANJUTNYA DI SINI).

Jadi, suka atau tidak, jika Mukhriz akan menjadi Perdana Menteri, ia mesti melalui Umno dan bukan melalui Pakatan Harapan. PPBM tidak akan dapat menang walaupun 10% daripada kerusi Pakatan Harapan yang dijangka menang jadi bagaimana Mahathir boleh membuat keputusan siapa yang akan menjadi Perdana Menteri? Jika anda ingin menjadi Perdana Menteri, parti anda mesti menang tidak kurang daripada 80 kerusi parlimen seperti Umno dan bukannya kurang daripada 10% daripada 80 kerusi seperti PPBM.

Perancangan keseluruhan Mahathir sejak 2009 adalah untuk Muhkriz menjadi Perdana Menteri. Itulah sebabnya Mukhriz bertanding pada kepimpinan Pemuda Umno pada tahun 2009 dan kerusi Naib Presiden Umno pada tahun 2013. Segala-galanya adalah berkenaan Mukhriz menjadi Perdana Menteri dan sejak tahun 2009 hingga kini ianya tidak berubah. Dan Mahathir tahu hanya ada satu cara yang membolehkan ianya berlaku, iaitu melalui Umno. Melalui Pakatan Harapan adalah mustahil.

Tun Dr Mahathir Mohamad akhirnya sedar dari realiti sebenar, yang Anwar Ibrahim sudah sedari sejak 20 tahun yang lalu, dan jalan untuk ke Putrajaya adalah melalui Barisan Nasional. Dan inilah sebabnya apabila Anwar dipecat daripada Umno pada 1998, beliau enggan menyertai mana-mana parti pembangkang atau menjadi ahli partinya sendiri, kemudian dikenali sebagai Parti Keadilan Nasional, apabila ia dilancarkan pada 4 April 1999.

Sehinggalah hari Anwar dibebaskan dari penjara pada bulan September 2004, dia masih enggan menyertai Parti Keadilan Rakyat dan bertemu Tun Abdullah Ahmad Badawi untuk cuba masuk semula ke Umno. Anwar tahu jika dia mahu menjadi Perdana Menteri, ia mesti melalui Umno dan bukan melalui pembangkang. Dan Anwar masih mempercayainya.

Ini semua mengenai dinasti politik Mahathir dan langkah untuk menyingkirkan Najib adalah untuk menjadikan Mukhriz sebagai Perdana Menteri

Jadi apakah yang akan dilakukan oleh Mahathir? Dia mahu Mukhriz menjadi Perdana Menteri tetapi itu hampir mustahil berlaku. Bolehkah PPBM memenangi kerusi yang paling banyak apabila pada masa ini mereka tidak yakin untuk mendapat lebih banyak kerusi daripada parti Mat Sabu? Bolehkah Mukhriz memenangi kerusi tanpa bertanding di kerusi Cina dan tanpa DAP mengarahkan pengundi untuk mengundi baginya? Lebih penting lagi, adakah dalam perancangan Pakatan Harapan untuk mencadangkan Mukhriz sebagai Perdana Menteri yang menunggu?

Ya, Mahathir perlu melihat pilihan baharu jika dia ingin melindungi dinasti politiknya dan melihat Mukhriz menjadi Perdana Menteri. Dan apa yang akan menjadi pilihan baharu tersebut? Nah, kita tetap perhatikan dan mungkin kita boleh membincangkannya dalam artikel seterusnya.

Malaysia Today

PENAFIAN : Artikel pendedahan ini adalah diambil sepenuhnya dari laman blog Malaysia Today dengan tajuk asal Mukhriz’s Political Future Getting Bleaker By The Day. Segala isi kandungan ini adalah dari penulis blog berkenaan dan pihak pru14.tv mungkin tidak bermaksud sedemikian. Pihak pru14.tv berharap pihak yang dituduh/diceritakan dalam artikel ini tampil membuat penafian jika ini merupakan fitnah dari pihak tak bertanggungjawab keatas dirinya, atau sebaliknya. Terima kasih.

Comments

comments



lagi info di : Gosip Artis Terkini
Previous
Next Post »
loading...