Get $25 free
loading...

TNB Menanggung Kos US $ 115 Juta Untuk Mahathir Jumpa Bush

Share This:

Mahathir mungkin memberitahu anda bahawa dia kadang-kadang terlupa apa yang telah dilakukannya pada masa lalu atau dia tidak mengetahui apa yang dilakukan orang di bawahnya. Tetapi dia pasti mengingati perjanjian lombong arang batu Indonesia ini kerana dia secara peribadi mengarahkan kroni-kepercayaannya untuk menubuhkan syarikat itu bagi memeterai perjanjian itu. Dan dia secara peribadi mengenali proksi-proksi yang digunakan di syarikat ini dan dia secara peribadi mengarahkan Pengerusi TNB untuk mengarahkan mereka membeli lombong arang batu untuk US $ 68 juta dan membayar deposit 10%.

Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau tidak mengarahkan sesiapa untuk membayar apa-apa untuknya bertemu dengan Presiden Bush pada 2002. Laporan lain mengatakan Mahathir membayar AS $ 1.2 juta untuk pertemuan itu manakala The Age of Australia mengatakan ia adalah $ 1.6 juta Australia. Kebenarannya ialah Tenaga Nasional Berhad (TNB) menanggung kos AS $ 115 juta atau kira-kira RM482 juta untuk pertemuan Mahathir dengan Bush. Tetapi mereka berlakon seolah-olah ia adalah urusan perniagaan untuk menjadikannya kelihatan benar berlaku.

Apa yang berlaku ialah Mahathir meminta kroni-kepercayaan rapatnya untuk menggabungkan syarikat milik Malaysia dan meletakkannya di bawah nama proksi tertentu. Syarikat yang baru diperbadankan itu kemudian berunding untuk menjual lombong arang batu di Indonesia kepada TNB. Perjanjian dibuat antara syarikat kroni Malaysia dan PT Dasa Eka Jasatama (DEJ) dan TNB diarahkan untuk membeli lombong arang batu Indonesia dengan harga US $ 68 juta.

TNB kemudian membayar deposit 10% atau AS $ 6.8 juta untuk lombong arang batu, selepas itu mereka mengambil pinjaman dari Standard Charter di London untuk baki 90%. Pinjaman itu diperolehi dari sebuah bank di UK untuk memastikan butiran tersebut tidak bocor kepada ahli-ahli politik pembangkang Malaysia, seperti biasanya – dan kemudian orang-orang seperti Rafizi Ramli dan Tony Pua akan menyebarkan kepada semua dan pelbagai tempat.

Ini adalah dari keuntungan perjanjian lombong arang batu ini bahawa rakyat Amerika dibayar untuk mengatur pertemuan antara Mahathir dan Presiden Bush.

TNB rugi AS$ 66.24 juta dalam operasi lombong dan lima tahun kemudian mereka menjualnya untuk AS19.5 juta, dengan itu kerugian lagi US $ 48.5 juta. Dengan jumlah kesemuanya AS $ 114.74 juta atau RM482 juta, semuanya kerana Mahathir mahu bertemu Presiden Bush.

Jadi, Mahathir mengatakan dia tidak pernah mengarahkan sesiapa sahaja untuk membayarnya untuk bertemu Presiden Bush. Tetapi dia mengarahkan kroni-kepercayaan terdekatnya untuk menggabungkan sebuah syarikat di bawah nama-nama proksi dan dia mengarahkan TNB untuk membeli sebuah lombong arang batu di Indonesia. Dan, dari laba yang mereka hasilkan daripada penjualan lombong arang batu Indonesia kepada TNB, mereka membayar jutaan ringgit kepada orang Amerika untuk mengatur pertemuan antara Mahathir dan Presiden Bush.

Kekecohan pembelian lombong arang batu di Indonesia ini bukan lagi rahsia dan semua orang di TNB tahu mengenainya tetapi tiada siapa yang akan membicarakannya secara terbuka kecuali melalui suara-suara kecil. Lembaga Pengarah TNB tidak puas hati dengan perjanjian itu tetapi mereka ‘dinafikan’ oleh seseorang yang ‘berjawatan tinggi’ dari Pejabat Perdana Menteri pada tahun 2001.

Pada mulanya sesetengah pihak di dalam pengurusan TNB bercakap tentang usaha mencari peluang perniagaan yang mereka tiada pengalaman tentangnya. Kemudian terdapat isu harga (sama ada lombong arang batu itu terlalu mahal) ditambah daya maju (sama ada terdapat jumlah arang batu yang cukup untuk mengekalkan operasi). Daya maju dan pulangan pelaburan (ROI) perlu dikaji sebelum TNB melaksanakannya hampir mencecah RM1 bilion.

TNB memutuskan untuk menjual lombong arang batu Indonesia selepas kerugian US $ 66.24 juta selama lima tahun dan kemudian kerugian lagi US $ 48.5 juta apabila mereka menjualnya

Walau bagaimanapun, Lembaga Pengarah TNB diberitahu bahawa perkara itu tidak terbuka untuk perbincangan kerana keputusan untuk membeli lombong arang batu Indonesia itu dibuat pada tahap yang tertinggi dan ia lebih kurang “a fait accompli”. Tugas Lembaga TNB hanyalah untuk meluluskan keseluruhan transaksi tanpa bantahan atau pertanyaan.

Keputusan itu akhirnya akan menyebabkan TNB kerugian kira-kira setengah bilion ringgit dan Malaysia hanya terima sebagai balasan pertemuan antara Mahathir dan Presiden Bush. Ya, hampir RM500 juta untuk mesyuarat pendek di White House tidak seperti pulangan pelaburan yang baik, bukan?

Mahathir mungkin memberitahu anda bahawa dia kadang-kadang terlupa apa yang telah dilakukannya pada masa lalu atau dia tidak mengetahui apa yang dilakukan orang di bawahnya. Tetapi dia pasti mengingati perjanjian lombong arang batu Indonesia ini kerana dia secara peribadi mengarahkan kroni-kepercayaannya untuk menubuhkan syarikat untuk perjanjian itu. Dan dia secara peribadi mengenali proksi-proksi yang digunakan di syarikat ini dan dia secara peribadi menyeru Pengerusi TNB untuk mengarahkan mereka membeli lombong arang batu dengan harga US $ 68 juta dan membayar deposit 10%.

Malaysia Today

PENAFIAN : Artikel pendedahan ini adalah diambil sepenuhnya dari laman blog Malaysia Today dengan tajuk asal It Cost TNB US$115 Million For Mahathir To Meet Bush. Segala isi kandungan ini adalah dari penulis blog berkenaan dan pihak pru14.tv mungkin tidak bermaksud sedemikian. Pihak pru14.tv berharap pihak yang dituduh/diceritakan dalam artikel ini tampil membuat penafian jika ini merupakan fitnah dari pihak tak bertanggungjawab keatas dirinya, atau sebaliknya. Terima kasih.

Comments

comments



lagi info di : Gosip Artis Terkini
Previous
Next Post »
loading...