Get $25 free
loading...

Melaka arah pegawai kanan PBT jadi bapa angkat pantau sekolah tahfiz

Ketua menteri Melaka berkata, pegawai kanan itu perlu membuat laporan terperinci bagi setiap pusat tahfiz dalam kawasan mereka untuk memastikan pihak pengurusan sekolah mematuhi pelan pembangunan, terutamanya aspek keselamatan.

idrisMELAKA: Kerajaan negeri mengarahkan pihak berkuasa tempatan (PBT) melantik pegawai kanan sebagai “bapa angkat” kepada pusat tahfiz dalam kawasan pentadbiran masing-masing bagi memantau perkembangan premis mereka secara berkala.

Ketua Menteri, Datuk Seri Idris Haron berkata, inisiatif itu diambil bagi mengelak tragedi kebakaran Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di Kuala Lumpur pada 14 September lalu yang mengorbankan 21 pelajar dan 2 guru, berulang.

Katanya, pihak tersebut perlu membuat satu laporan terperinci bagi setiap pusat tahfiz dalam kawasan mereka untuk memastikan pihak pengurusan sekolah mematuhi pelan pembangunan, terutama melibatkan aspek keselamatan.

“Selain itu, kita juga akan menubuhkan sebuah jawatankuasa kerja peringkat daerah yang membabitkan Jabatan Kesihatan dan Pekerjaan Negeri, Pejabat Pelajaran Daerah, Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri di bawah kendalian PBT bagi melaksanakan pemeriksaan keselamatan di semua sekolah tahfiz.

“Mereka ini berperanan melakukan pemeriksaan menyeluruh dan secara tidak langsung dapat mengambil tindakan awal (sekiranya berlaku kemalangan) dan (jika kita dapati) bangunan itu tidak boleh diperbaiki, maka kita akan mengarahkan ia ditutup dan tidak digunakan lagi,” katanya.

Idris berkata demikian selepas mempengerusikan mesyuarat exco kerajaan negeri di Kompleks Seri Negeri Ayer Keroh, hari ini. Turut hadir Exco Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains dan Teknologi, Teknologi Hijau dan Inovasi Melaka, Datuk Md Yunos Husin.

Mengulas lanjut, beliau turut menyarankan penghuni sekolah tahfiz diberi pendedahan mengenai langkah keselamatan, termasuk kaedah menggunakan pemadam api.

“Mereka perlu diajar dan dilatih dengan mengadakan latihan kebakaran, cara menyelamatkan diri sekiranya berlaku kebakaran sebagai langkah berjaga-jaga,” katanya.


The views expressed in the contents are those of our users and do not necessarily reflect the views of FMT.



lagi info di : Gosip Artis Terkini
Previous
Next Post »
loading...