Get $25 free
loading...

INILAH KESAN BURUK JIKA MENGAMBIL PIL PERANCANG BANTU SHARE KE RAKAN LAIN RASANYA RAMAI YANG BELUM TAHU




MEMAKAI PENCEGAH KEHAMILAN, KELUARGA BERENCANA (KB), TERNYATA MENARUH BANYAK KESAN BURUK PADA KESIHATAN PENGGUNA, BAIK KB SUNTIK ATAUPUN PIL KB.

Seperti ditulis website konsultasi kesihatan, klikdokter, KB suntik membuat lapisan dari lendir rahim jadi tipis sehingga haid sedikit, tompok atau tak haid sama sekali, pendarahan tak menentu, suntikan mesti dilakukan oleh tenaga kesihatan secara teratur, tak melindungi dari PMS
Peningkatan berat badan, rambut gugur, tulang jadi keropos, kelainan metabolisme lemak, ketidakteraturan haid termasuk menometroragi (umumnya beberapa bln. Pertama) dan amenorea (1 th. Pertama).
Bila pemakaian suntikan KB dihentikan, kitaran haid yang teratur dapat kembali berlaku dalam masa 6 bulan-1 tahun
Kontraseptif suntikan KB 3 bln. mengandung long-actingprogestin, yakni Norestiteron enantat (NETEN) dengan nama dagang depomedroksi progesterone Acetat (DPMA), 150 mg yang diberikan setiap 3 bln ..

Hormon ini bakal berfungsi sebagai alat pencegah kehamilan melalui cara kerja mempengaruhi system hormon di dalam tubuh.

Salah satu kesan sampingan daripada hormon itu iaitu pendarahan yang tidak teratur, dari mula pendarahan tompok atau flek hingga pendarahan yang berpanjangan.

Bahkan 70% pengguna KB suntik boleh tdk mens.
Setiap individu mempunyai tindak balas yang berbeza-beza dalam penerimaan hormon ini. Darah itu berasal dari pereputan susunan dinding rahim seperti darah haid yang mengalami penyelewengan akibat pengaruh hormon.

Pil KB
Fungsi KB suntik sama seperti pil KB mencegah kehamilan melalui kandungan hormon estrogen serta progestin, dengan menghalang ovari berovulasi atau melepaskan sel telur.

Selain itu, pil akan membuat sperma kesulitan mencapai sel telur atau menghalang sel telur melekat pada lapisan rahim.

Tetapi, tahukah anda kesan sampingan pil KB untuk penggunanya? dilansir laman konsultasi kesihatan, alodokter, berikut ini beberapa risiko kesan sampingan yang boleh dicetuskan oleh penggunaan pil KB.

Mual
Reaksi ini kemungkinan bakal hilang dalam dua bln .. Cuba untuk mengambil bersama dengan makanan sebelum beralih ke cara kontraseptif lain.

Sakit kepala dan rasa tdk selesa pada payudara
Kesan ini biasanya akan terasa pada awal mengambil pil KB. Bila kesan itu tak berkurang, pertimbangkan untuk berganti jenama ubat atau cara kontraseptif serta berunding dengan doktor.

Pendarahan secara tiba-tiba di luar masa haid
Pengguna pil KB boleh saja mengalami pendarahan yang berlaku tanpa diduga, di luar masa haid.
Mengambil pil KB dengan masa yang sama setiap hari kemungkinan dapat membantu meringankan. Tetapi bila anda merasa cemas atau tdk selesa, rujuk dengan doktor.

Peningkatan berat badan
Walau tergolong kesan sampingan yang jarang, beberapa wanita mengalami kenaikan berat badan badan. Hal ini biasanya terjadi kerana berkumpulnya cecair.

Kesan sampingan ini biasanya tidak berlangsung lama serta berat badan boleh kembali normal setelah beberapa waktu menggunakan pil KB.

Ghairah hubungan suami isteri yang menurun
Jika mengalami hal ini, anda boleh cuba type pil KB yang berbeza. Sebahagian wanita dapat dibantu bila menggunakan pil yang mengandungi hormon androgen.Jika hal itu tidak berhasil, ganti kaedah perancang keluarga anda.

Perubahan suasana hati yang berlaku secara mendadak
Bila tidak ada hal lain yang menyebabkan hal itu serta pil KB dirasa sebagai pencetus utama, anda boleh beralih ke cara kontraseptif nonhormonal.

Ketika baru mula mengambil ubat, kesan sampingan yang berlaku boleh mengganggu. Namun biasanya gejala kesan sampingan bakal berkurang seiring badan menyesuaikan diri dengan penggunaan ubat.
Namun jika anda tak tahan atau gejala tak reda, anda boleh beralih ke jenama atau cara kontraseptif lain.

Kesan Lebih Serius
Bagi sebahagian besar wanita, pil KB selamat untuk dimakan serta cuma menyebabkan kesan sampingan yang ringan.

Meski demikian, perlu diketahui bahawa alat kontrasepsi ini mempunyai risiko lain yang tergolong tinggi, terlebih untuk wanita dengan syarat-syarat tertentu.
Kandungan hormon estrogen dalam pil KB boleh menyebabkan darah lebih mudah bergumpal. Jika sampai terbentuk gumpalan darah beku, maka boleh menyebabkan trombosis vena pada kaki, gumpalan darah bekupada paru-paru atau menyebabkan serangan jantung atau stroke.

Risiko ini memang termasuk sangat jarang dialami, namun rujuk kembali dengan doktor bila anda mempunyai faktor risiko yang membuat anda lebih terdedah.

Disamping itu, kajian mengenai kaitan kesan sampingan pil KB dengan kanser payudara masih terus dilakukan.

Ada yang menyebutkan pengguna alat kontraseptif hormon, termasuk pil, mempunyai kemungkinan sedikit lebih tinggi untuk didiagnos kanser payudara.
Namun dengan berhenti pengambilan pil KB selama 10 th., Dilansir bidanku. com, risiko terkena kanser payudara akan kembali menurun seperti mereka yg tidak pernah mengambil pil KB.

Sementara untuk risiko kanser serviks serta sejenis kanser hati, belum dapat dibuktikan sepenuhnya berkaitan dengan penggunaan pil KB.


Untuk itu, adalah penting untuk mengetahui perihal adanya beberapa keadaan yang boleh berlaku akibat kesan sampingan pil KB yang serius, antara lain:

Kesakitan di bahagian dada.
Sakit perut.
Gangguan pandangan, misalnya pandangan kabur atau samar.
Sakit kepala yg tidak tertanggung.
Bengkak atau sakit pada kaki serta paha.

Bila anda alami gejala seperti di atas, akan temui doktor atau pergi ke rumah sakit paling dekat untuk mendapatkan rawatan lebih lanjut. Tanda-tanda itu boleh merupakan indikasi penyakit berbahaya, seperti masalah pada organ hati, hempedu, hati, pembekuan darah, strok, tekanan darah tinggi, atau penyakit jantung.

Perlu Diperhatikan
Kaedah perancang keluarga pil ini terbilang praktikal kerana boleh dibeli secara bebas.

Namun, sebelum mengambil keputusan menggunakannya, sebaiknya berunding terlebih dulu dengan pakar perubatan atau doktor. Untuk wanita dengan dua atau lebih ciri-ciri berikut baiknya mengelakkan mengambil pil KB:
Berusia lebih dari 35 th ..

Berat badan berlebihan atau obesiti dengan indeks massa badan atau body mass index 35 atau lebih.

Perokok atau baru saja berhenti merokok selama setahun.
Mempunyai saudara dekat yang mempunyai riwayat gumpalan darah beku pada umur kurang dari 45 th ..

Tak mampu bergerak untuk tempoh yang panjang, misalnya kerana menggunakan kerusi roda atau kaki yang perlu menggunakan gips.
Bila anda cuma mengalami satu daripada faktor-faktor yang dijelaskan diatas, anda boleh mengambil pil KB, namun secara berhati-hati.

Tahu kesan samping yang telah dijelaskan diatas dan rujuk dulu pada doktor sebelum memulakan pengambilan pil KB.

Anda juga perlu mengelak pil KB jika:
Mempunyai riwayat penggumpalan darah.
Mengalami serangan migrain yang teruk
Mempunyai masalah hempedu atau hati.
Mempunyai kelainan jantung atau sakit jantung, termasuk juga tekanan darah tinggi.

Mengidap diabetes dengan komplikasi atau diserang diabetes lebih dari 20 th ..
Menghidap kanser payudara.

Rujuk dengan doktor tentang pilihan perancang keluarga paling sesuai berdasarkan kisah kesihatan anda serta pasangan, guna menekan kesan sampingan dan risiko. 
Previous
Next Post »
loading...